• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » קיצור תולדות » תולדות מכוניות השרירים האמריקאיות

תולדות מכוניות השרירים האמריקאיות

אם ננסה להגדיר את המונח "מכוניות שרירים" בפשטות, ניתן לומר כי אלו מכוניות לא גדולות יחסית, מצוידות במנועים גדולים וחזקים ומיועדות לנסוע מהר. מכוניות אלו זכו לכינוי מכוניות שרירים בשנות השישים ובתחילת שנות השבעים כשיוצרו על ידי יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות עבור קהל יעד צעיר המחפש ביצועים חזקים במחיר שווה לכל נפש.

ברמת העיקרון, ניתן לחלק לשלוש קטגוריות את היסטוריית מכוניות השרירים על-פי השנים בהן הן יוצרו. הדור הראשון היה בין השנים 1964-1974 המוגדר כדור האמיתי של מכוניות שרירים, הדור השני היה בין השנים 1975-1987 ובו היו מכוניות שנראו חזקות ושריריות אך הרבה שרירים לא היו מתחת למכסה המנוע, והדור השלישי, משנת 1988 ועד היום. כתבה זו תתמקד בדור הראשון, האמיתי, של מכוניות השרירים.

החלוצה בעידן מכוניות השרירים הייתה חברת פונטיאק בשנת 1964 כשצוות המוחות של פונטיאק בהנהלת ג'ון דלוריאן (כן, אותו דלוריאן שבשלב מאוחר יותר פיתח את מכונית הדלוריאן) ומנהל מחלקת הפרסום ג'ים וואנגרס חשבו על רעיונות לרכבים שיענו על ביקוש הצעירים למכוניות זולות וחזקות.

התוצאה הייתה מכונית הפונטיאק טמפסט שנת 1964 ובה שולב מנוע בנפח 6.49 ליטר (396 cu. in) והספק של 325 כ"ס בגרסא הבסיסית . השם הנבחר לאותה מכונית היה ה – GTO. . חזון פונטיאק היה מכירת 5000 כלי רכב מדגם זה ועד סוף שנת 1964 נמכרו לא פחות מ- 64,000 כלי רכב (!) וחברת פונטיאק לא הצליחה לעמוד בביקוש הרב ל- GTO.

משקלה הקל של ה- 'GTO תרם לזינוק מ- 0-100 ב- 7.5 שניות בדגם הסטנדרטי ו- 0-100 ב- 6.6 שניות בדגם המנוע האופציונלי בעל 345 כ"ס . מושבים ספורטיביים ,ידית הילוכים הממוקמת ברצפה ופינוקים אחרים הביאו את ה-GTO להיות המכונית האמריקאית הראשונה בעלת ביצועים חזקים במיוחד שתוכננה לייצור סדרתי ונמכרה במחירים שצעירים יכלו להרשות לעצמם.

כצפוי, הצלחתה של ה-GTO עוררה את הסקרנות ואת תשומת הלב של יצרניות הרכב האחרות. עידן מכוניות השרירים לא אחר לבוא בדמות מכוניות שרירים רבות מעוטרות בסמלים השונים של יצרניות הרכב ובעיקר, כוחות סוס רבים מתחת למכסה המנוע.

הדרישה ליותר ויותר מהירות ,כוחות סוס , ביצועים ועיצוב עלתה עם כל דגם ורכב שיצא לשוק והתחרות בדטרויט הייתה גדולה והשוק היה צמא לרכבים חדשים. משווקי הרכב הפכו להיות יצרני מהירות שכן כל אחד יכול היה להיכנס למשווק מורשה ולהזמין כמעט כל מנוע, תיבת הילוכים, צבעים מיוחדים, מדבקות, כונסים ולמעשה כל העולה על רוחו. המשווקים השונים היו משלבים את השיפורים המוזמנים ברכבים שהגיעו מהיצרנים והתוצאה הייתה מפלצות כביש אמיתיות שהיו ייחודיות לכל משווק.

זה היה הדור הראשון של מכוניות השרירים, דור של כוח, כוחות סוס, מהירות וביצועים. עידן זה בא לקיצו עם הדרישות הפדראליות להקטנת זיהום האוויר ולמעבר לדלק נטול עופרת. התוצאה הייתה ירידה משמעותית בהספקם של המנועים.

הגורם המשמעותי ביותר לקץ דור מכוניות השרירים הראשון היה משבר הדלק הגדול, יחדיו עם מחירי ביטוח שערורייתיים וכתוצאה מכך החלה נסיגה של קוני מכוניות השרירים למכוניות חסכוניות יותר, קטנות יותר ובעיקר בעלות מנועים קטנים יותר וחלשים יותר. תוך תקופה קצרה הופסק ייצורן של רבות ממכוניות השרירים בעוד אחרות יוצרו עם אותו העיצוב אך עם מנועים קטנים וחלשים משמעותית לעומת קודמיהם.

1974 נחשבת לשנה האחרונה בה יוצרו מכוניות השרירים האמיתיות זאת למרות שלמעשה בשנת 1971 החלה הירידה המשמעותית בדרישה למכוניות אלו אך יצרניות רכב שונות המשיכו בייצור מנועים ורכבים אלו, כאמור, עד שנת 1974.

לפניכם מספר מכוניות שרירים קלאסיות מסודרות על-פי יצרני הרכב

Pontiac

פונטיאק GTO
פונטיאק GTO Judge
פונטיאק טראנס-שם 1979

Ford

פורד טורינו 1970
מרקורי קוגר 1969
פורד מוסטנג 1969

Plymouth

פליימות' קודה
פליימות' רוד-ראנר
פליימות' רוד-ראנר

Buick

ביואיק ג'י-אס
ביואיק ריווירה
ביואיק גרנד נשיונל

Chevrolet

שברולט שוול SS
שברולט קמארו
שברולט אימפלה SS

Oldsmobile

אולדסמוביל 442
אולדסמוביל 442

אולדסמוביל אמריקאי מכוניות פונטיאק פורד שברולט שרירים
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
שברולט קורבט C2 – 1963-1968

שברולט קורבט C2 – 1963-1968

קרא עוד ←
אלפא רומאו מונטראול – הגביע הקדוש?

אלפא רומאו מונטראול – הגביע הקדוש?

קרא עוד ←
הקדימה את זמנה – NSU Wankel Spider

הקדימה את זמנה – NSU Wankel Spider

קרא עוד ←
המלצה על אתר – Next SpaceFlight

המלצה על אתר – Next SpaceFlight

קרא עוד ←
קליטת עליה – וולגה גאז 22 שנת 1969

קליטת עליה – וולגה גאז 22 שנת 1969

קרא עוד ←
לנצ'יה סטראטוס – נוסחה מנצחת!

לנצ'יה סטראטוס – נוסחה מנצחת!

קרא עוד ←
אלפא רומאו 2600 ספרינט 1966

אלפא רומאו 2600 ספרינט 1966

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס