• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » קלאסיקה מודרנית » קלאסיקה מודרנית – סיזטה מורודר V16T

קלאסיקה מודרנית – סיזטה מורודר V16T

עבור מדינות רבות בעולם ייצור מכוניות הינו תהליך מורכב ויקר ועל אחת כמה וכמה, ייצור מכונית-על. יש מדינה אחת בעולם אשר נראה כי דווקא בה מכוניות-על הינה קלה לייצור ובתקופות מסוימות מוצף השוק במכוניות-על תוצרת פרארי, מזארטי, למבורגיני ועוד.

האם יש מקום לעוד ייצרן מכוניות על אמיתיות אשר יכנסו למועדון האקסלוסיבי של מכוניות העוברות את מחסום ה-200 מייל לשעה? (כ-320 קמ"ש)קלאודיו זאמפולי (Claudio Zampolli), סוכן פרארי איטלקי אשר מתגורר בלוס-אנג'לס, ארה"ב, חשב שכן. זאמפולי שכר לשורותיו את מארצ'לו גאנדיני, אשר עיצב בין היתר את הלמבורגיני דיאבלו וכן מהנדסי רכב שונים בכדי לסייע לו במשימה. חברה חדשה בשם סיזטה ( Cizeta Automobili srl – נהגה באיטלקית- "שיזטה") הגיחה לעולם משום מקום במטרה לייצר מכונית-על של ממש. המפעל תוכנן להיות מוקם בעיר מודנה אשר באיטליה ובו ייוצרו כ-100 מכוניות בשנה.



חזונו של זאמפולי היה לא רק ייצור מכונית-על, אלא כזו אשר תטביע את חותמה בענף. התוצאה הייתה הסיזטה מורודר V16T ( Cizeta-Moroder V16T), מכונית-על המצוידת במנוע V16 (!) בנפח 5,995 סמ"ק, מנוע אשר רק בהיותו מנוע V16 כבר נכנס לליגה משלו.

הליהוק החכם של זאמפולי הכיל בתוכו עובדים רבים אשר עבדו בעבר עבור למבורגיני ואף הוא עצמו עבד בעבר בסדנאות פיתוח דגמי למבורגיני שונים. הסיזטה מורודר הוצגה לראשונה בינואר 1989 והפנתה אליה בין רגע את אור הזרקורים. סגנון המכונית היה מכונית רחבה, שטוחה, מושכת מכל כיוון אפשרי וכמו שהגדירו אותה גורמים מחוץ לחברת סיזטה, כמעט למבורגיני דיאבלו.

אפשר לקרוא לזאמפולי אמיץ או תמים, אך מטרתו הייתה לייצר מכונית אשר תגרום למתחרות מבית למבורגיני ופרארי להיות נחותות לעומתה. רק על-ידי השם שנתן לה זאמפולי – V16T, ניתן היה להבין שיש לה משהו שאין למתחרותיה באותה תקופה, הטסטרוסה או הקונטאש.

מנוע המורודר הינו מנוע מרכזי אשר הניע את הגלגלים האחוריים. עד כאן נשמע סטנדרטי למדי, עד אשר נסיעה במורודר ממחישה את כוחו של מנוע ה-6 ליטר בעל 16 צילינדרים ב-V המספקים לא פחות מ-560 כ"ס. למעשה, מנוע המכונית הינו האטרקציה העיקרית בה. באותה תקופה, אף יצרן רכב לא הציע מכונית בעלת תצורת V16 מאז שנות ה-30, בהם נמכרה הקדילאק V16 המפורסמת וכן אף יצרן לא הציע למכירה מנוע בעלת הספק כה גבוה כסטנדרט.

גוף המכונית בעיצוב גאנדיני יוצר מאלומיניום קל משקל ומתחתיו ניתן היה למצוא תיבת הילוכים ZF בת חמישה הילוכים המעבירים את כוח המנוע לגלגליה האחוריים המצוידים בחישוק ברוחב 13 אינץ' וצמיגים במידה 335/35.

על גודלה של המורודר ובעיקר רוחבה, 220 ס"מ ומשקלה הלא קטן ניתן היה לפצות בקלות יחסית בעזרת כוח המנוע. עוד משלבי התכנון, זאמפולי "התחייב" על מהירות גבוהה ממחסום 200 המייל לשעה ואכן, המורודר הגיע למהירות סופית של 204 מייל לשעה (328 קמ"ש).

עם סיום בניית אב-הטיפוס, הוכרזה המורודר כגדולה ביותר בין מכוניות העל, המהירה, החזקה וכפי שקיווה והכריז זאמפולי, גם הטובה ביותר, כפי שהתחייב, לא רק הטובה ביותר מתוצרת איטליה אלא הטובה ביותר בעולם, כמתבקש ממכונית על בעלת מנוע V16 אימתני.

עיתונאים ובוחני רכב אשר הורשו לנהוג על המורודר עוד בהיותה אב-טיפוס הופתעו למצוא כי אכן המכונית עומדת בכל הציפיות והכרזות חברת סיזטה. גמישות מנוע במהירויות נמוכות ותאוצה חייתית ברגע סחיטת דוושת הגז ואם לצטט מפי כתבי הרכב: "המורודר היא ללא ספק מכונית-על אמיתית".

כשהמורודר הושקה רשמית בשנת 1989, נמכרו מיד 25 יחידות ועוד כ-60 יחידות בשנת 1990. הבעייה העיקרית של חברת סיזטה, הייתה חוסר יכולת לעמוד בקצב היצור אשר תוכנן מראש ובניית המכוניות התארכה מהצפוי. קצב ייצור איטי זה הביא את חברת סיזטה לקשיים ובצורך לעצב את הסיזטה מחדש בכדי להקל על הייצור וכן למצוא מקורות מימון חדשים.

המורודר V16T יוצרה עד שנת 1995 בקצב איטי של כ-10 יחידות לשנה, עד דעיכתה של מכונית העל חברת סיזטה.

איטלקי מורודר מכוניות סיזטה
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
שברולט אל-קמינו 1959

שברולט אל-קמינו 1959

קרא עוד ←
בצער רב וביגון קודר – סוף דרכה של אולדסמוביל

בצער רב וביגון קודר – סוף דרכה של אולדסמוביל

קרא עוד ←
קיצור תולדות – BMW

קיצור תולדות – BMW

קרא עוד ←
המלצה על אתר – Next SpaceFlight

המלצה על אתר – Next SpaceFlight

קרא עוד ←
קסם עתיק – חיפושית פתוחה שנת 1965

קסם עתיק – חיפושית פתוחה שנת 1965

קרא עוד ←
קיצור תולדות – Harley Davidson

קיצור תולדות – Harley Davidson

קרא עוד ←
למבורגיני קונטאש – מכונית העל

למבורגיני קונטאש – מכונית העל

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס