• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-הרכב שעשו היסטוריה » מאזדה 110S– ה"לוטוס אלאן" היפנית

מאזדה 110S– ה"לוטוס אלאן" היפנית

ההיסטוריה של חברת מאזדה מתחילה רבות לפני הלנטיס ליסינג וה-323F. שורשי החברה מתחילים אי-שם בשנות השלושים של המאה הקודמת אך רק בשנת 1960 נשא דגם ה-R-360 בגאון את סמל המאזדה. אם ישנה מכונית שניתן לומר עליה כי היא זו שהביאה את חברת מאזדה להכרה ולפרסום שהיא חפשה, הרי היא ה- 110S Cosmo בשנת 1967. לפני יציאת ה-110S לשוק, חברת מאזדה כמעט לא הוכרה מחוץ לגבולות יפן אך דגמיה נמכרו בהצלחה ביפן.



ללא כל ספק הייתה ה- 110S מאזדה שונה מכל קודמותיה, בכל המובנים. עיצובה הספורטיבי והיוצא דופן יחסית לתוצרת יפן (באותה תקופה) בשילוב עם מנוע הוונקל (זכויות הייצור והטכנולוגיה נרכשו על מאזדה) ששולב לראשונה במכונית מאזדה הפכו אותה למכונית ספורט אולטימטיבית . עיצוב ה-110S החל כבר בשנת 1962 ובשנת 1964 הוצגה בתערוכת במכוניות בטוקיו מכונית האב-טיפוס הראשונה. ניתן להגדיר את תגובות הקהל והמבקרים כסנסציה. הייתה זו המכונית הראשונה בעולם שהשתמשה בטכנולוגיית רוטור כפול במנוע הוונקל ובאותה שנה הכריזה מאזדה שגרסת המכונית לשוק היפני תראה אור בקרוב.



הפיכת האב-טיפוס למכונית לייצור סדרתי ארכה שנים מספר, מעבר לתכנונה של מאזדה ובשנת 1967 החל ייצורה של ה-110S שהמשיך עד שנת 1972 ויוצרו 1,176 מכוניות מונעות במנוע הוונקל. ה- 110S הייתה מכונית לא זולה, טכנולוגיה מתקדמת ועיצוב בהתאם. עם זאת, הייתה היא מכונית מהירה בעלת מנוע גמיש וחזק שאף הצליח במעט לשנות את התפיסה של מנוע הוונקל כמנוע לא אמין וזאת עקב השחיקה המוגברת של קצוות הרוטור. מתחת לחזות הרעננה הסתתרה לה שלדה חדשה ומתוכננת היטב. לראשונה השתמשה מאזדה במתלים אחוריים מסוג דה-דיון אך לא השתמשה בהם בדגמים עתידיים.



חברת מאזדה הייתה קנאית בכל הקשור לייצוא המכונית מחוץ לגבולות יפן אך מספר מכוניות מצאו דרכן לייצוא. המגאזין British Autocar אף זכה לבצע נסיעת מבחן ב- 110S בשנת 1968. בנסיעה זו הושגה מהירות סופית של 185 קמ"ש וצריכת דלק מאכזבת יחסית של 8 ק"מ לליטר.

במהירות של 160 קמ"ש המחוונים הראו כי ה-110S קרובה לקצה ביצועיה אך מנוע הוונקל יכול היה למשוך עד 8000 סל"ד שהם כ-1000 סל"ד מעבר לכניסה לקו האדום בכדי להגיע לשיא ביצועיו. המנוע כפול הרוטור היה מנוע גמיש עד כדי כך שניתן היה לנסוע בסל"ד נמוך יחסית בהילוך גבוה ובכל זאת להאיץ כאילו והיה משולב בהילוך נמוך.



צליל המנוע בשלב ההאצה נשמע יותר כמו מנוע טורבינה מאשר מנוע בעירה פנימית. על-פי מגאזין אוטוקאר הבריטי "לא ניתן היה להבחין ברעשים ויברציות מרכב או רעידות מנוע לאורך כל טווח הסל"ד ". האצת ה- 110S מ0-100 ארכה 9.3 שניות ומ-0 ל-160 קמ"ש 30.6 שניות.

על נהגי ה- 110S היה להתרגל לשינויים בנהיגה שנבעו מטכנולוגיית מנוע הוונקל, כגון המתנה של כשניה בין העברת ההילוכים שכן ירידת הסל"ד עם שחרור דוושת הגז הייתה איטית יחסית למנוע ארבע פעימות סטנדרטי. נוחות הנהיגה עצמה הייתה מעט שנויה במחלוקת ויחסי המשקל היו 45/55 לאחור.


בוחני וכתבי רכב רבים מהמערב היו ציניים וסקפטיים לגבי מכונית הספורט היפנית אך אחד אחרי השני, לאחר נסיעה בה, שינו את דעתם ואף מגזין Motor Sport כינה את ה – 110S "הלוטוס אלאן של יפן" שזו ללא כל ספק מחמאה שמעטים זכו לה, במיוחד שזו מכונית הספור הראשונה שיוצרה על ידי אותו יצרן.

נמוכה, רחבה, מהירה, יעילה ומתקדמת טכנולוגית. כל אלו עזרו לחברת מאזדה להתבסס בעולם וביפן ומכירות הדגמים הבאים כגון ה– RX-7 נמכרו כמו לחמניות.

Lotus Mazda יפני לוטוס מאזדה
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
"מכוניות אלטרנטיביות" – יצרני רכב של איש אחד

"מכוניות אלטרנטיביות" – יצרני רכב של איש אחד

קרא עוד ←
הכל אודות נוזלי הבלמים

הכל אודות נוזלי הבלמים

קרא עוד ←
מכוניות הבועה – הגודל קובע!

מכוניות הבועה – הגודל קובע!

קרא עוד ←
שידור חי: שיגור Demo2 – SpaceX לתחנת החלל

שידור חי: שיגור Demo2 – SpaceX לתחנת החלל

קרא עוד ←
פרארי 308 GTS – הראשונה בציון

פרארי 308 GTS – הראשונה בציון

קרא עוד ←
The History Guy

The History Guy

קרא עוד ←
קלאסיקה מודרנית – למבורגיני דיאבלו

קלאסיקה מודרנית – למבורגיני דיאבלו

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס