• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-הרכב שעשו היסטוריה » כוחה במותנה – רנו 5 טורבו

כוחה במותנה – רנו 5 טורבו

בשנות השבעים המאוחרות, חברת רנו אשר נדחקה לתחתית הטבלה במרוצי הראלי הבינלאומיים, החליטה לתכנן מכונית אשר תגרום לפורד, לאנצי'ה והפיאט הדומיננטיות על הפודיום, להחוויר לעומתה. התוצאה הייתה לידתה של הרנו 5 טורבו בעלת המנוע המרכזי.

תוכניתה של רנו הייתה לשמור ככל הניתן על מראה הרנו 5 הסטנדרטית, זאת בכדי למנף את מכירותיה בעזרת דגם הטורבו. בכדי להשיג התנהגות כביש אופטימלית, להבדיל מהמנוע הקדמי של הרנו 5 הסטנדרטית, מוקם המנוע מאחורי המושבים הקדמיים.

לרנו היה ברור כי מנוע ה-5 הרגיל, ישופר ככל שישופר, לא יהווה תחרות ממשית למתחרותיה. כמו כן, ברור היה לרנו כי השלדה הנוכחית של ה-5 לא בנויה לעומסי המומנט והכוח של מנוע מרכזי חזק. מהנדסי החברה שקדו על תכנון שלדה חדשה ועל מנוע טורבו בנפח 1.4 ליטר בעל הספק של 160 כ"ס מכובדים. המנוע עליו התבססה רנו היה דגם הגורדיני 1397 סמ"ק והוא מוקם מעט לפני הגלגלים האחוריים, בשילוב תיבת הילוכים ידנית בת חמישה הילוכים. ציריות ההנעה היו גדולות מאלו של ה-5 הסטנדרטית ונלקחו מהרנו 30.
מתלים חדשים בשילוב ארבעה בלמי דיסק ומערכות קירור מנוע לרבות כונסי צד הבדילו את ה-5 החדשה באופן חד משמעי מהרנו 5 הסטנדרטית.

לרנו היה ברור, עקב עברה כמנצחת במרוצי ראלי בעבר, שהרנו 5 טורבו כפי שתוכננה ונבנתה תהיה נוסחה מנצחת, תרתי משמע. השאלה ששאלה את עצמה חברת רנו, היא האם היא תימכר לקהל הרחב? להבדיל מה-5 הסטנדרטית, הטורבו הייתה בעלת חלק אחורי רחב ולא סטנדרטי, המתלים היו קשיחים והטורבו שולב בסל"ד מעט גבוה לשימוש כביש רגיל. למרות כל אלו הייתה הטורבו מכונית גמישה ומהנה לנהיגה.

למרות מיקום המנוע מאחורי המושבים הקדמיים, הוא בודד היטב וחששם של קונים פוטנציאלים מרעש וחום בתא הנוסעים התבדה במהרה. הטורבו הייתה מכונית קטנה ופרקטית לנסיעות בתוך העיר ועם זאת מהירה וכזו שיכולה לשייט בניחותא במהירויות של 150-160 קמ"ש בדרכים בינעירוניות ומהירות מירבית של כ-200 קמ"ש.

מיד לאחר השקתה בשנת 1980, הסבה רנו מספר מכוניות למרוצי הראלי. התוצאות לא אחרו לבוא, ג'אן ראגונטי זכה במרוץ המונטה-קרלו בשנת 1981, בדה-קורסה בשנת 1982 ושוב בשנת 1985, עם דגם המקסי, אשר הושק בשנת 1984 והיה בעל מנוע 1434 סמ"ק ו-180 כ"ס. גרסת הראלי של המקסי אשר תוכננה להשתתף ב group B האגדית, שכתה לתוספת סמ"ק בדמות 1527 סמ"ק והספק של 350 כ"ס (!). רק 200 יחידות מדגם המקסי יוצרו מעולם, בהתאם לדרישות ה- Group B.

למרות שרנו יכלה לייצר רק 400 יחידות בכדי לעמוד בסטנדרטים של מרוצי הראלי הבינלאומיים, הדרישה במגזר הפרטי הייתה כה גדולה, שרנו ייצרה אלפי יחידות אשר נמכרו בהצלחה עד שנת 1985, במקביל להצלחותיה במרוצי הראלי, עד סוף שנות השמונים.

בשנת 1987-1992 ייצרה רנו את גרסת הרנו 5 טורבו GT, אשר הייתה בעלת מנוע טורבו קדמי, בנפח 1397 סמ"ק ובעל הספק של 120 כ"ס, משולב לתיבת הילוכים ידנית בת חמישה הילוכים אשר אפשרו מהירות מרבית של 193 קמ"ש.

5 Renault Turbo טורבו מכוניות צרפתי רנו
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
דארין- הקייזר שכמעט הצליחה

דארין- הקייזר שכמעט הצליחה

קרא עוד ←
קיצור תולדות – Alfa Romeo

קיצור תולדות – Alfa Romeo

קרא עוד ←
שברולט אל-קמינו 1959

שברולט אל-קמינו 1959

קרא עוד ←
בחזרה לעתיד? כן, יש כזאת מכונית!

בחזרה לעתיד? כן, יש כזאת מכונית!

קרא עוד ←
קיצור תולדות – BMW

קיצור תולדות – BMW

קרא עוד ←
SpaceX – איך *לא* להנחית רקטה :)

SpaceX – איך *לא* להנחית רקטה :)

קרא עוד ←
לא "רגילה" – שברולט קורבט 1978

לא "רגילה" – שברולט קורבט 1978

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס