• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-רכב קלאסיים בישראל » Love Is Tender – GMC C-10

Love Is Tender – GMC C-10

כתב: ליאור ברוך, תצלומים: תומר פדר

" Hit the road, Jack" אמרתי ליורם במבטא דרומי/טקסני כבד. יורם הסתכל עליי קצת מוזר. "בוא נעמיס חציר בארגז הטקסס ונלך להאכיל את הבקר" אמרתי, הפעם בעברית, אך שמרתי על המבטא האמריקאי הדרומי הכבד. הפעם יורם הסתכל עליי באופן שגרם לי להרגיש מוזר. נו, טוב, חשבתי לעצמי, אני והדמיון שלי. פתחתי את דלת ה-C-10, הטנדר של ג'.מ. (בעצם, בהקשר הזה זה פיק-אפ, לא?) ואמרתי במבטא ישראלי טיפוסי "יאללה יורם, נוסעים".

בדרך למחוז חפצינו, חוות סוסים קסומה באזור הכפר הירוק, התעלמתי מהכבישים הישראלים עמוסי רכבי הליסינג למיניהם והמשכתי במסע הדמיון שלי, נוסע על שבילי עפר לא סלולים, ענני אבק מתעבים להם מאחורי הפיק-אפ הדוהר, אי-שם בשנות השישים בטקסס החמה ובין היתר, נזכר בתחפושת הקאובוי שלי מגיל 6…

פעם אחת, לפני הרבה שנים
הנסיעה לחווה הייתה דרך נפלאה להתחבר לפיק-אפ הגדול הזה, ואגב האזנה לגרגור ה-V8 המענג שלו לנדוד יותר ממאה שנים לאחור, להתחלה.
בשנת 1902 ייסדו בדטרויט האחים מקס ומוריס גרבואסקי את חברת ""Rapid Motor Vehicle" במטרה לייצר כלי-רכב בעלי צילינדר אחד המונעים באמצעות שרשרת שנועדו להעמסת משא. משמעות שם החברה, Rapid (מהיר) הייתה אמורה לרמז על יכולתם של כלי-הרכב מתוצרתם לנסוע במהירויות "גבוהות" כשהן עמוסות למכביר. 10 מי"ש (16 קמ"ש) הייתה המהירות המוצהרת בגאווה ולמרות המהירות הנמוכה לכאורה, היה דרוש אומץ בכדי לנסוע בגושי המתכת המגושמים האלו במהירות זו. חברה נוספת לייצור כלי-רכב בשם Reliance החליטה להפסיק את ייצור מכוניות הנוסעים ולעבור לייצור משאיות. תוך זמן קצר התאגדו שתי החברות ועד שנת 1906 הייתה השותפות החברה הגדולה בעולם לייצור משאיות, עם כושר ייצור של 200 משאיות בשנה.

בשנת 1908 ייסד וויליאם ס. דוראנט את General Motors. למעשה, בתחילה הייתה זאת ביואיק אך תוך זמן החל אותו מסע רכישה שהסתיים בשנת העשרים וכלל את החברות אולדסמוביל, קדילאק שברולט ופונטיאק. ביולי 1911 הוקמה בג'.מ חטיבה חדשה בשם "General Motors Truck Company " אשר לימים נודעה כ-GMC. ב-1912 התאחדוGMC יחד עם שתי יצרניות המשאיותRapid ו-Reliance.

בתחילת הדרך המשיכו בג'.מ במסורת שתי החברות, ייצור משאיות גדולות ומגושמות אשר נועדו להחליף כרכרות מרובות סוסים (סוסים, אמיתיים, לא כוחות סוסים…) אך בשנת 1918 החלה לייצר כלי-רכב קטנים מהמשאיות אשר נועדו לנסיעה להעמסה ופריקה בדרכים עירוניות וזכו לכינוי Pick-Up.

כיום, טנדרים באמריקה הם גם כלי רכב המיועדים להעמסה ופריקה בדרכים עירוניות. הטנדר זכה להיות מהסמלים המוטוריים היוצרים לא רק את שוק הרכב המקומי אלא גם מאלו שיוצרים את ההוויה המוטורית וגם מייצגים אותה. על מקומו של הטנדר כמייצג המאצ'ו האמריקאי, זה ששורשיו במערב הפרוע, על הפיק-אפ כמחליף הסוס של הערבות הגדלות ושטחי הספר נשפכו יותר מילים מאשר מספר הגלונים שאלו צרכו – ומדבר הרי במספר עצום. והטנדר האמריקאי, פשוט ובסיסי ככל שהוא, חסר כל ערך אמיתי בחיי המשפחה המודרנית, הוא הרכב הנמכר ביותר בארצות הברית. פורד F150 הוא הרכב הנמכר ביותר שם, שברולט סילברדו הוא השני. ועל נתונים אלו אין צורך להוסיף.

רמת-גן, טקסס
עבור יורם מקובר רכישת טנדר אמריקאי הייתה תשוקה נושנה שמצאה פורקן. מבט חטוף ביורם, לבוש במכנסי ומעיל ג'ינס, חגור בחגורת עור רחבה גדולת-אבזם וחובש כובע בוקרים מעלה כי אם הוא לא היה חולם להיות בעליו של הפיק-אפ הזה, ה-C10 היה חולם עליו.

אבל יורם בעסקי קלאסיות כבר הרבה שנים, כמעט כשהן היו סתם מכונות מן השורה. לפני קצת יותר מעשרים שנה, רכש יורם מכונית "משומשת במצב טוב" אשר הפכה לקלאסית כבר עם תחילת ייצורה, פורד מוסטאנג 67'.
לפני עשרים שנים רכש יורם נוסטלגיה ישראלית, סוסיתא קובייה 65', ומספר שנים מאוחר יותר רכש את גרסת הטנדר מ-1960, אחת הסוסיתות הראשונות שיוצרו בכלל. 2 מתוך 75 היחידות שיוצרו שרדו, וכיום הטנדר סוסיתא שבבעלות יורם הוא אקזמפלר נדיר וייחודי בישראל ובעולם.

אלא שעם השנים ולמרות מה שכבר נרכש, מתוודה יורם, התשוקה לטנדר האמריקאי לא חלפה. בטיול משפחתי לצפון הארץ פגש מכר ותיק אשר ידע על אותה תשוקה נושנה של יורם וסיפר לו על טנדר אמריקאי ישן, אשר משמש כיום כשלט דרכים בכניסה למרכז קניות. יורם שם גלגליו למקום ושם גילה את ה-C10 Half-Ton(יכולת ההעמסה של הטנדר), מוזנח ומאובק. "הנה!" אמר יורם לאשתו, "הנה החלום שלי!". התגובה של אשתו הייתה קצרה ומבינה: "לא…לא שוב…" אמרה כאשר הניחה את ידיה בין ראשה. לאחר מספר חודשים של משא ומתן רכש יורם את הטנדר והעמיס אותו על גרר, בדרך לביתו. עוד בדרך עצר במתקן לשטיפת רכב, וכאשר הטנדר עדיין על הגרר זכה לרחיצה יסודית, כדי שיראה טוב כשהוא מגיע לביתו החדש.

הדרך לקלאסיקה ראויה
גם הפיק-אפ הזה – כמו כל רכב קלאסי ראוי לשמו, וכל רכב קלאסי ראוי לשמו – זכה להגיע לרגע השיפוץ היסודי והמעמיק. וכמו בכל שיפוץ ראוי שמו – ולא כל שיפוץ ראו לשמו – תחילת הישפוץ הייתה בפירוק ה-C10 לגורמים, עד לרמת הבורג, כמו שאומרים בצבא.

ארגז הטקסס פורק מהשלדה, מערכת החשמל הקיימת הושלכה לפח ופינתה את מקומה למערכת חשמל חדשה. חנות באריזונה המתמחה בחלקים לטנדרים סיפקה את רוב חלקי החילוף אשר היו דרושים לתהליך השיפוץ.
יורם הוא איש עסוק; הוא בעל מקצוע מנוסה במחלקת החשמל ואלקטרוניקה בקואופרטיב דן ומכהן כמבקר מועדון החמש. התפלאתי איך הוא הצליח למצוא זמן לשיפוץ הטנדר. "כששיפצתי את הטנדר", מספר יורם, "לא היה לי יום ולא היה לי לילה. כמעט כל יום עם סיום העבודה, במקום לשבת בבית ולנוח עבדתי משעות אחה"צ ועד השעות הקטנות של הלילה, במטרה להביא את הטנדר למה שהוא היום". וכמו שנאמר בפרסומת; "רואים ת'תוצאות בעיניים"…

כמעט ואין נקודה בטנדר, בתוכו ומחוצה לו, אשר לא זכתה לעיטור ניקל כזה או אחר. את הצבע הלא סטנדרטי לטנדרים מסוגו, בחר יורם מתוך קטלוג צבעים של אלפא-רומיאו(?!). במקום פגושי הניקל של הטנדר אשר היו במצב לא טוב, בלשון המעטה, ייצר יורם פגושי אלומיניום מלוטש אשר יצרו מראה ייחודי אך עדיין אותנטי. יורם דאג לתוספת, אשר ללא ספק הייתה משמחת את הבוקרים בטקסס אשר סיימו אך כרגע להעמיס משא בחום המדברי הכבד : מזגן. בנוסף, פינק את הטנדר בשעוני חיווי חום מנוע, לחץ שמן ומד צריכת דלק אשר לא היו בנמצא במקור.

את ארבעת הצמיגים במידה 245/60-15 מניע ה-V8 ההוא של שברולט, זה שבנפח 5.7 ליטר. ההספק כאן עומד על 255 כ"ס, ובדרך לסרן האחורי עוברת התפוקה דרך תיבה אוטומטית בת שלושה הילוכים. כמובן, גםהמנוע וגם התיבה עברו שיפוץ מלא וצופו בניקל בכל מקום אפשרי (ובכמה שלא). ארגז הטקסס אשר במקור מדופן עץ זכה לציפוי אלומיניום רקוע ובוהק, להשלמת המראה הנוצץ.

שקיעה למערב
הגענו לחוות הסוסים. מיקמנו את הטנדר ליד גדר עץ הגובלת בגמל מצד אחד ובמשאית מק שימי תהילתה חלפו אף הם בצידה השני. ישבתי עם יורם מול הטנדר, בהינו בסמל הגדול של GMC אשר מהווה למעשה את הגריל של הטנדר ודיברנו ארוכות תוך צפייה בשמש השוקעת.

C10 GMC אמריקאי מכוניות
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
אלפא רומאו מונטריאל

אלפא רומאו מונטריאל

קרא עוד ←
קיצור תולדות – חברת רנו

קיצור תולדות – חברת רנו

קרא עוד ←
מוניקה – חלום שלא התגשם

מוניקה – חלום שלא התגשם

קרא עוד ←
השור הצעיר לבית למבורגיני

השור הצעיר לבית למבורגיני

קרא עוד ←
מטוס הסילון שטס במלחמת העולם ה-II

מטוס הסילון שטס במלחמת העולם ה-II

קרא עוד ←
שידור חי – שיגור

שידור חי – שיגור

קרא עוד ←
הסיפור המלא – Saturn V

הסיפור המלא – Saturn V

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס