• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-הרכב שעשו היסטוריה » Iso – ממכונית בועה למכונית על

Iso – ממכונית בועה למכונית על

ניתן לדמות את ההבדל בין שתי המכוניות הראשונות שייצרה חברת Iso לגורד שחקים ולצריף קטן. מכונית אחת היית מכונית בועה אופיינית לתקופתה, ה- Isetta בעלת מנוע בנפח 236 סמ"ק ומהירות סופית של 65 קמ"ש ואילו המכונית השנייה שיוצרה הייתה מכונית-על, מונעת על ידי מנוע שברולט V8.

Iso Isetta (1953-1958) - Originální bublina | Veterán.auto.cz

החברה הוקמה בשנות הארבעים והחלה כיצרניות רכב רבות בייצור אופנועים ומשם המשיכה בייצור ה- Isetta בין השנים 1953-1955, שהייתה לא יותר מקטנוע ממונע בעל מרכב סגור ונבנתה במילאנו במשך אותן 3 שנים בלבד. ייצור ה- Isetta המשיך על ידי יצרניות רכב אחרות לאחר תקופה זו על ידי יצרנויות כגון BMW, Velam הצרפתית ו- Trojan הבריטית שהמשיכה בייצורה עד שנת 1964.

בשנת 1962, לאחר מספר שנים בהן פס הייצור העלה אבק, החלה שוב ISO בפעילות לקראת ייצור מכונית חדשה, מתוך כוונה לייצר מכונית מהירה בעלת מנוע גדול. גיאוטו ביזאריני, מעצב לשעבר בפרארי שזוקף לזכותו את עיצוב הפרארי GTO היה אחראי על העיצוב ומנוע מתוצרת חברת שברולט נבחר להניע את היצירה החדשה. מרכב הרכב נבנה על-ידי סדנא איטלקית. במהרה הפכה המכונית החדשה, הריוולטה לסמל של שילוב בין האקזוטיות האיטלקית למנועים ומכלולים מכאניים מדטריוט שבאמריקה הגדולה. באותה תקופה חברות כגון Facel Vega הצרפתית ו-Gordon-Keeble הבריטית נקטו באותה גישה ושיתפו פעולה עם חברות האמריקאיות לשיתוף מכלולים אמריקאיים עם מרכבים אירופאים.

מפעליה של חברת Iso מוקמו במילאנו שבאיטליה. מחיריה של הריוולטה היו גבוהים יחסית וניתן היה להסביר את מחירה הגבוהה בכך שנבנתה בעבודת יד על-ידי ברטונה וגיאה ונבנתה באיכות גבוהה. מכירותיה של Iso לא הצליחו לנסוק מעולם לרמות להן שאפה, השילוב בין המנוע והגיר האמריקאי למרכב האיטלקי לא הועילו במיוחד לתדמיתה.

המוח מאחורי Iso היה רנזו ריוולטה, תוכניות ייצור הריוולטה, פרי עטו, היו שאפתניות ובשנת 1963 המשיך באותה מגמה ובכך ראתה אור ה-Grifo שהשתמשה באותם מכלולים ושלדה של הריוולטה אך עיצובה היה זה שייחד אותה מכל מכונית שיוצרה באותה שנה. בשלב מסוים פרש גיאוטו ביזאריני מ- Iso ופתח בייצור עצמאי של מכוניות שהיו דומות למדי למכוניות אותן תכנן ב- Iso.

בשנת 1966 הלך ריוולטה לעולמו והשליטה על החברה הועברה ל בנו, פיארו. עתידה הכלכלי של החברה לא היה ברור עקב מספר החלטות שגויות. Iso החליטה לתת חסות לקבוצת פורמולה 1, מכונית ה- Iso-Marlboro שהתבססה על מכלולי וויליאמס ונחלה כשלון. המפלה הבאה הייתה משבר הדלק בשנים 1973-1974 שהביאו את החברה לקשיים כלכליים.

במשך יותר מעשור נמכרה ה- Grifo ללא כל שינוי קוסמטי או מכאני. בעלי המכוניות והקונים הפוטנציאלים הביעו שעמום, בלשון המעטה, מעיצוב המכונית שלא זכה לעדכון ומכירות המכונית היו בהתאם. בשנת 1975 אזלו המזומנים והאשראי לחברת Iso והיא נאלצה לסגור את שעריה.

בשנת 1988 ניקו שוב את האבק במפעלי Iso וה- Grifo 90 הוצגה כמכונית-על שתוכננה לכבוש את העולם בסערה, עם מהירות סופית של למעלה כ-300 קמ" ותג מחיר של כ-750,000 באירופה. הגריפו החדשה תוכננה להמכר בקצב של כ-200 יחידות בשנה אף בפועל לא יוצרה ולא נמכרה אף מכונית אחת. אולי, בעתיד, עוד תחזור Iso.

ISO מכוניות
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
קלאסיקה מודרנית – סיזטה מורודר V16T

קלאסיקה מודרנית – סיזטה מורודר V16T

קרא עוד ←
קיצור תולדות – Triumph

קיצור תולדות – Triumph

קרא עוד ←
סטוץ – לעשירים ומפורסמים בלבד

סטוץ – לעשירים ומפורסמים בלבד

קרא עוד ←
קיצור תולדות – Toyota

קיצור תולדות – Toyota

קרא עוד ←
De Tomaso Pantera – מכונית על להמונים

De Tomaso Pantera – מכונית על להמונים

קרא עוד ←
קיצור תולדות ה – Jeep

קיצור תולדות ה – Jeep

קרא עוד ←
קלאסיקה מודרנית – פרארי F40

קלאסיקה מודרנית – פרארי F40

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס