• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-הרכב שעשו היסטוריה » מכוניות הבועה – הגודל קובע!

מכוניות הבועה – הגודל קובע!

 יצרניות הרכב ידועות כמתאימות עצמן לרוח התקופה, למצב הכלכלי במדינות בהן היא משווקת את רכביה וכן בדרישות השוק בהיבטים של טכנולוגיה, קידמה וכו'. לעיתים הן מקדימות את זמנן ולפעמים המכוניות רואות אור קצת באיחור אך תמיד נראית אותה מגמה.

כך גם היו יצרניות הרכב בשנות החמישים והשישים באירופה. כשבארה"ב היו עסוקים בבניית אוניות על ארבעה גלגלים עטורות ניקלים וכמובן מנועים עתירי סמ"ק יצרני הרכב באירופה התאימו את ייצור הרכבים למצב הכלכלי הלא קל בו הייתה שרויה אירופה עוד מתום מלחמת העולם השנייה. התוצאה הייתה מכוניות קטנות וזולות שזכו לכינוי "מכוניות בועה".

מהנדסים מוכשרים רבים שהגיעו בעיקר מתחום התעופה, שינסו מותניים והפשילו שרוולים במגמה למצוא את הנוסחה למכוניות קטנות וחסכוניות שיענו על דרישות התקופה. התוצאה כאמור הייתה "מכוניות בועה" אשר בחלקן זכו להצלחה רבה ואלו שנמכרו פחות היו מעניינות ומיוחדות לא פחות.

משך התקופה בה מכוניות הבועה נמכרו כמו לחמניות הייתה כעשור, אך החותם אותם השאירו על קוניהם ואף על אלו שכשיכלו להרשות לעצמם עברו למכוניות "אמיתיות" היה גדול. המכוניות שווקו כאמור בעיקר באירופה אך שווקו בכמויות קטנות יחסית למדינות שונות בעולם ולכן ניתן למצוא מכוניות בועה במוזיאוני רכב שונים בעולם כולו.

מספר מכוניות בועה שהיו הבולטות בזמנן :

Messerschmitt
המסרשמיט יוצרה בין השנים 1957-1964 והייתה מצוידת במנוע חד צילינדר בנפח של 191 סמ"ק והספק של 10.2. משקלה הקל שהיה 230 ק"ג בשילוב עם עיצוב ייחודי הפכו את המסרשמיט ללהיט שנמכר בכל העולם. כיום המסרשמיט הינה פריט אספנות. דגם ה-KR200 הינו הנפוץ מבין הדגמים שיוצרו אך אלו ה-KR201 וה-TG500 טייגר שהינם הנדירים ובעלי הערך האספני הגדול ביותר.


Zeta Sports
מכונית זו שמקורה באוסטרליה אך נבנתה באנגליה הייתה מכונית שהוגדרה כמכונית ספורט מיני. הייתה זו מכונית קטנטנה עם גג פתוח, ללא דלתות שהכילה מקום לשני נוסעים. הזטה, שנקראה במקור פריסקי ספרינט, צוידה במנוע דו-צילינדר בנפח של 494 סמ"ק והספק של 20.5 כ"ס. המכונית לא נבנתה בכמויות גדולות אך הייתה ללא ספק ייחודית.

Atlas "Babycar"
למרות עיצובה היוצא דופן הייתה האטלס אחת המכוניות שיוצרו בכמויות הגדולות ביותר בצרפת שלאחר מלחמת העולם השנייה ויועדה לשוק הצרפתי בלבד. המכונית הוצגה בסלון פאריז בשנת 1949 וכבר אז זכתה לביקורות מצוינות ולכינוי הבייבי-קאר. כמו מכוניות הבועה האחרות הייתה גם היא קטנת, כמעט זעירת ממדים עם בסיס גלגלים של 2.77 מטר ורוחב של 1.24 מטר. האטלס צוידה במנוע חד-צילינדר זעיר בנפח של 170 סמ"ק בעל הספק של 8.5 כ"ס וידועה רק על שני רכבים ששרדו עד היום בעולם.

Avolette Tourisme
מכונית בועה אמיתית, ללא ספק. גג תא הנוסעים היה בנוי ככיפת זכוכית שבחלקה העליון הייתה ניתנת לפתיחה, כן כן, חלון-שמש… צורת הרכב הייתה דומה לביצה והייתה ללא דלתות. בסאלון פאריז בשנת 1955 הוצגו לא פחות מ-5 גרסאות שונות לאוולט. המכונית צוידה במנוע חד-צילינדר בנפח של 191 סמ"ק והספק של 9.5 כ"ס. מספר מכוניות חיות וקיימות כיום ומחיריהן מרקיעי שחקים.

Velocar
הוולוקאר הייתה יוצא דופן מבין מכוניות הבועה בכך שהייתה "מרובעת" יחסית לבועות האחרות אך שמרה גם היא על מימדים זעירים ומנוע בהתאם. אופציות שונות הוצעו לוולוקאר וביניהם שני פנסים קדמיים במקום אחד סטנדרטי בחזית. המכונית זכתה להצלחה מועטה וכ-650 יחידות נבנו ממנה. הוולוקאר צוידה במנוע חד-צילינדר בנפח של 99 כ"ס בעל הספק של 2 כ"ס.

Mochet Berline
הברלין הייתה מכונית בועה שנראתה כמו גרסא מכווצת של מכונית בגודל רגיל אך אורכה היה 2.64 מטרים בלבד. הרכב, מתוצרת צרפת, נכנס לקטגוריה של כלי רכב בנפח של מתחת ל-175 סמ"ק ובשל כך צעירים רבים בעלי רישיון לאופנועים יכלו לנהוג על הרכב ללא רישיון רכב. לברלין היה מנוע בנפח 125 סמ"ק והספק של 5 כ"ס. כמות מכובדת של כ-3,000 יחידות יוצרה מהברלין.

Veloto Super Deluxe
את הוולוטו ניתן להגדיר כניסיון אמיץ לייצר מכונית מיקרו בתחילת שנות השמונים. גוף הרכב יוצר מפיברגלאס וצויד במנוע 50 סמ"ק והספק של 3 כ"ס. הרכב זכה לכישלון, בלשון המעטה ורק כ-50 יחידות ממנו יוצרו.

BMW Isetta
על האיזטה של ב.מ.וו. נאמר בשמנו שהיא מכונית הבועה הטובה ביותר מבין מתחרותיה. מקור הרכב הוא דווקא באיטליה, רנזו ריוולטה, שהיה מכונה איזטה, תכנן את המכונית ובשלב מאוחר יותר הייתה זו חברת ב.מ.וו שהחלה בייצורו בשנת 1955. האיזטה צוידה במנועיה של חטיבת האופנועים של ב.מ.וו. . ייחודה היה בדלת הפתיחה הקדמית והיא נמכרה בהצלחה רבה, כ- 40,000 יחידות מהדגמים השונים. האיזטה צוידה בגרסת ה- 250 במנוע בנפח 247 סמ"ק, חד-צילינדר בעל הספק של 12 כ"ס.

Inter
בתחילת שנות החמישים, יצרן מטוסים בשם S.N.C.A.N פיתח את ה-אינטר שהייתה מכונית שתוכננה להיות קטנה ופראקטית ואף בעלת שטחי אחסון שלקו בהם חברותיה הבועות. גם הפעם היצרן הצרפתי היה בטוח שרכב חדשני ויוצא דופן מיוצר על ידו אך המכירות הוכיחו אחרת. האינטר, מצוידת במנוע בנפח 175 כ"ס והספק של 8 כ"ס נמכרה בכמה מאות יחידות בלבד.

Fuji Cabin
יפן לא נשארה מאחור. בשנת 1955 הוצגה בתערוכת הרכב בטוקיו המיקרו קאר מבית חברת פוג'י מצוידת במנוע של קטנוע וגוף אווירודינמי העשוי פוליאסטר. מכונית זו הייתה מהמתקדמות ביותר טכנולוגית מבין יתר מכוניות הבועה בשוק במתלי הרכב, השלדה ומכלוליה. הקאבין צוידה במנוע בנפח 121.7 סמ"ק בעל הספק של 5.5 כ"ס.

Hillers
המדהים במכונית זו הייתה שלהבדיל מרבות אחרות ממכוניות הבועה בזמנה שנראו כדגם מוקטן של מכוניות גדולות, ה-הילרס נראתה כמו דגם מוגדל של מכונית צעצוע לילדים. למעשה, כך גם החל הקונספט כשארנסט הילרס בנה מכונית לבנו בשנת 1965 ומכאן הדרך לייצור מכונית של ממש הייתה קצרה. כמות ההזמנות לרכב לא הצדיקו את ייצורו ההמוני. להילרס היה מנוע בנפח 191 סמ"ק בעל הספק מכובד של 10 כ"ס.

Vespa
ווספה הייתה אחת מיצרניות הרכב ששינו את התמונה. מכונית הווספה הייתה אמנם מכונית מיקרו אך הייתה מכונית של ממש בת ארבעה גלגלים. הופעתה הראשונה הייתה בתערוכת פריז בשנת 1957 ולא פחות מ-28,000 יחידות יוצרו ממנה עד סיום ייצורה בשנת 1961. רכבי השלושה גלגלים, המוכרים כ-ריקשה והקטנועים הדו-גלגליים ממשיכים להיות מיוצרים עד היום. לווספה היה מנוע בנפח 394 סמ"ק בעל הספק של 14 כ"ס.

BMW Messerschmitt Vespa איזטה ב.מ.וו. בועה ווספה מכוניות מסרשמיט
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
The History Guy

The History Guy

קרא עוד ←
מזראטי בורה – התגובה לפרארי ולמבורגיני

מזראטי בורה – התגובה לפרארי ולמבורגיני

קרא עוד ←
Jensen CV8 – בריטית שרירית

Jensen CV8 – בריטית שרירית

קרא עוד ←
 קורבט 1962- חסרת מימד וזמן

 קורבט 1962- חסרת מימד וזמן

קרא עוד ←
שברולט קמארו – דור ראשון

שברולט קמארו – דור ראשון

קרא עוד ←
סיציטליה 202 – שילוב בין יופי לאופי

סיציטליה 202 – שילוב בין יופי לאופי

קרא עוד ←
מורגן סופר-ספורט

מורגן סופר-ספורט

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס