• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-הרכב שעשו היסטוריה » פיאט X1/9 – קטנה גדולה

פיאט X1/9 – קטנה גדולה

בראשית שנות השבעים, כשפיאט הוציאה לשוק את דגם ה-128 המצויד במנוע קדמי והנעה קדמית, השתעשעו מהנדסי ואנשי השיווק של החברה ברעיון של פיתוח מכונית בתצורת ספיידר מעניינת. אנשי פיאט פנו לעצתו של ברטונה, אשר זכה לאמון מלא מצד פיאט. לדעתו, הרעיון בר ביצוע, אך מעט בשונה מרעיונם הראשוני. ברטונה הציע לפיאט לפתח מכונית ספורט קטנה, המצוידת במנוע מרכזי ובעלת עיצוב ייחודי.

בשנת 1972 ראתה אור לראשונה המכונית אשר זכתה לשם X1/9. המכונית הייתה מכונית קטנה בעלת שני מושבים וגג טאראגה אשר זכתה להצלחה רבה ונמכרה במשך למעלה מ-15 שנים. לאורך כל אותה תקופה, בוצעה רק מתיחת פנים אחת בעיצובה של המכונית, שינוי אחד בשמה וכן שינוי מכאני אחד משמעותי.

בדרכים רבות, הייתה הפיאט X1/9 ההשראה ללאנצ'יה מונטה קארלו אשר הייתה גדולה ממנה אך בעלת מכלולים זהים וקווים דומים. למכונית עוצבה ותוכננה שלדת מונוקוק חדשה אך למעט השלדה רוב חלקי המכונית התבססו על חלקי הפיאט 128 ורק מעטים מהם הוחלפו בחלקים מקוריים ל-X1/9. ייחודה של המכונית היה במיקום המרכזי של המנוע והגיר אשר הניעו את הגלגלים האחוריים.

למרות שהמכונית הייתה קצרה למדי, 3.79 מ', היא הייתה דוגמא לניצול נכון של שטח פנים וחוץ וזאת תודות לתכנון נכון של מיקום מכלולים כגון מיכל דלק וגלגל להחלפה מאחורי המושבים ובכך התפנה מקום בתא המטען הקדמי לאחסון ואף בחלקה האחורי של המכונית היה עוד מקום אחסון, מאחורי המנוע עצמו. לגג הטארגה המתפרק היה מקום אחסון מיוחד מתחת למכסה תא המטען הקדמי.

ה-X1/9, אשר למעשה שמרה על שם הפרויקט בפיאט ולא קיבלה "מספר" סטנדרטי הייתה מכונית קטנת מימדים אך עם זאת סיפקה ביצועים לא רעים והתנהגות כביש מפתיעה יחסית לגודלה. בתחילת הדרך, הוצעה ה-X1/9 עם מנוע 1.3 ליטר בעל 73 כ"ס ותיבת הילוכים בת 4 מהלכים אשר הגיעה בקושי ל-159 קמ"ש. בשנת 1978 יצאה גרסת מנוע של 1.5 ליטר בעל הספק של 85 כ"ס ומהירות מקסימלית של 170 קמ"ש, בעזרתה של תיבת הילוכים בת חמישה מהלכים.

בשלב זה, הייתה הפיאט X1/9 מתחרה שווה למכוניות כגון ה-MGB או הטריומף ספיטפייר. כעשור לאחר השקתה כבר יוצרו כ-150,000 יחידות. באותה שנה לקח ברטונה את האחריות על ייצורה של ה-X1/9 והיא זכתה לעדכון הסמלים אשר עיטרו אותה ומעתה "סומלה" בשם ברטונה. למרות שתקופת ייצורה של ה-X1/9 ע"י ברטונה היו מכירות ה-X1/9 הרבה מעבר לשיא המכירות, המשיכה מכירת המכונית עד שנת 1988.

Fiat X19 איטלקי מכוניות פיאט
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
רגע בחיים – דודג' קורונט 1949

רגע בחיים – דודג' קורונט 1949

קרא עוד ←
Iso – ממכונית בועה למכונית על

Iso – ממכונית בועה למכונית על

קרא עוד ←
פיאט דינו – "פרארי לעניים"

פיאט דינו – "פרארי לעניים"

קרא עוד ←
פרארי טסטה רוסה 1956 – תחילתה של אגדה

פרארי טסטה רוסה 1956 – תחילתה של אגדה

קרא עוד ←
סטוץ – לעשירים ומפורסמים בלבד

סטוץ – לעשירים ומפורסמים בלבד

קרא עוד ←
בצער רב וביגון קודר – סוף דרכה של אולדסמוביל

בצער רב וביגון קודר – סוף דרכה של אולדסמוביל

קרא עוד ←
מכוניות החלומות – מאיפה הכל התחיל?

מכוניות החלומות – מאיפה הכל התחיל?

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס