• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-הרכב שעשו היסטוריה » מרקוס GT – מכונית מרוץ/כביש קצת אחרת

מרקוס GT – מכונית מרוץ/כביש קצת אחרת

בשנת 1959, התאחדו שני מוחות מענף ייצור הרכב, ג'ם מארש ( Jem Marsh) אשר היה בעליה של סדנא לשיפורי רכב ופראנק קוסטין ( Frank Costin), אשר היה מתכנן אירו-דינאמיקה של מטוסים וכן עיצוב מכוניות למרוצי ה-GP, במטרה לייצר מכונית ספורט/מרוץ קלת משקל וייחודית. התוצאה, הייתה חברה בשם מרקוס ( Marcos). מקור השם, הוא בשלושת האותיות הראשונות בכל אחד משמות מקימי החברה.

הפלא העיקרי בחברה זו, היא העובדה שלמרות שהמכונית הראשונה אשר נמכרה מתוצרתה הייתה מוזרה ושונה חיצונית ובעלת שלדה הבנויה בצורה לא שגרתית בעליל, הצליחה החברה לשרוד ולייצר דגמים נוספים בהמשך.

המכונית הראשונה אשר יוצרה במרקוס הייתה למעשה מכונית מרוץ אשר מעטים העזו להשתמש בה לשימוש כביש. רבים הכתירו אותה מיד כאחת המכוניות המכוערות שיוצרו אי-פעם, בעלת חזית אשר כונתה פני-ברווז. תוצאת ביקורת זו הייתה עיצוב מכונית חדשה ע"י דניס אדאמס ( Dennis Adams) אשר עונה לסטנדרטים, פלוס-מינוס, בכל הקשור לעיצוב מכונית דו-מושבית ספורטיבית.

בעיצוב הדגם החדש מתוצרת מרקוס, ה-GT, סייע קוסטן, אשר כאמור התמחה בעיצוב אירו-דינאמי ושילב בעיצובה אלמנטים מתחום התעופה, זאת בשילוב עם אלמנטים האהובים עליו מתחום עיצוב הסירות, תחום אשר היה אהוב עליו באופן אישי. השלדה אשר נבנתה למכונית זו, הייתה שלדת מונוקוק, עשויה עץ אשר עובד בתהליך זהה לעץ לייצור סירות, זאת בשילוב עם מתלים מתוצרת טריומף. גוף המכונית נבנה מסיבי-זכוכית, שילוב אשר הקנה לה משקל קליל וחלוקת משקל נכונה.

חיבור החלקים השונים בשלדת העץ ובגוף הפיברגלאס היה באמצעות דבקים חזקים מיוחד, אשר היו גם הם מוכרים משימושם בתחום התעופה וייצור הסירות. משקל השלדה בשילוב גוף סיבי הפחם היה כ- 70 ק"ג, משקל אפסי יחסית לכל רכב אחר. משקלה של המכונית כולה, על מכלוליה, היה מזערי אף הוא, כ-500 ק"ג בלבד.

פנים המכונית היה צפוף למדי, בעיקר בשל דלתות כנפי-השחף המיוחדות וקורות החיזוק הפנימיות. רוב החלקים המכאניים ב-GT היו מתוצרת פורד, לרבות המנוע אשר היה בנפח של 997 סמ"ק והספק של 39 כ"ס ותיבת ההילוכים הידנית בת ארבעה הילוכים והנעה אחורית. המתלים הקדמיים נלקחו מהטריומף הארלד והאחוריים היו תכנון עצמי של סרן-חי וקפיצי סליל. בלמי תוף היו הסטנדרט בדגם ה-GT אך ניתן היה להזמין כאופציה בלמי דיסק קדמיים אשר סייעו לבלום את המכונית כשהגיעה למהירות המקסימלית – 145 קמ"ש.

המכונית הוכיחה יכולות מרוץ מרשימות, נהוגה ע"י ג'ם מארש, במהלך שנות השבעים והשמונים, בעיקר בשל משקלה הקל ותכנון השלדה המוצלח.

במשך שלוש שנות ייצור המרקוס GT (1960-1963), יוצרו בסה"כ 29 יחידות. כל אחת מהן הייתה שונה מקודמתה, עקב היותן בנויות בהזמנה אישית ובהרכבה ידנית מלאה. העיצוב החיצוני אף הוא היה שונה במעט מרכב אחד למשנהו אך שלדת העץ הייחודית היוותה בסיס לכולן.

בהמשך הדרך, יוצרו גרסאות נוספות, חזקות וספורטיביות יותר של הדגם, עם מנועי 1.5-3 ליטר מתוצרת פורד, מנועי וולוו בנפחי 1.8-3 ליטר ואף עם מנוע טריומף 2.5 ליטר. בגרסאות החזקות במיוחד עם מנועי הטריומף בעלי ששת הצילינדרים בטור, בעלי המרכוס המאושרים נהנו מ-150 כ"ס. גרסאות המנוע בתצורת V6 של פורד (יוצרו למעלה מ-100 יחידות) הושגה מהירות מירבית מכובדת לזמנו של 120 מייל לשעה (כ-190 קמ"ש).

משקלה הקל של המרקוס עלה בהתאם ככל שהצטיידה במכלולים ספורטיביים ובמנועים חזקים וב'שיאו' הגיע ל910 ק"ג, עם מנועי ששת הצילינדים.

GT Marcos מכוניות מרקוס
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
פרארי טסטרוסה – יצירת מופת

פרארי טסטרוסה – יצירת מופת

קרא עוד ←
מזארטי גיבלי – יופי, אופי ומהירות

מזארטי גיבלי – יופי, אופי ומהירות

קרא עוד ←
לנצ'יה סטראטוס – נוסחה מנצחת!

לנצ'יה סטראטוס – נוסחה מנצחת!

קרא עוד ←
קלאסיקה מודרנית – דודג' וויפר (נסיעת חוויה)

קלאסיקה מודרנית – דודג' וויפר (נסיעת חוויה)

קרא עוד ←
Jensen CV8 – בריטית שרירית

Jensen CV8 – בריטית שרירית

קרא עוד ←
קיצור תולדות – Ferrari

קיצור תולדות – Ferrari

קרא עוד ←
SpaceX – איך *לא* להנחית רקטה :)

SpaceX – איך *לא* להנחית רקטה :)

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס