• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-רכב קלאסיים בישראל » BSA M21 – בריטי אציל ו… מטפטף?!

BSA M21 – בריטי אציל ו… מטפטף?!

מי לא שמע סטיגמות על אופנועים….. יפנים? אמינים! הארלי? טרקטור! איטלקיים? לא אמינים! והבריטיים?… הסטיגמה הרווחת על אופנועים בריטיים ישנים, היא שהם איטיים, רועשים, מווברצים ומטפטפים שמן בכל מקום שהם עומדים בו ו"מסמנים" טריטוריה. מעולם לא חשבתי שיהיה עניין כשלהו באחת מהמכונות האלו, עד שכשנודע לי על מספר אופנועים בריטיים העומדים למכירה וחשבתי לעצמי… שאני אכנע לסטיגמות?.. טוב נו, אבדוק…

הגעתי למקום בו היו האופנועים והנה, מספר אופנועים בריטיים; AJS, מצ'לס וגוש מתכת גדול, מגושם, BSA M21 שנת 1952 בנפח 600 סמ"ק, חד צילינדר, נוטף שמן גם במקומות בהם אין כלל שמן, נראה כאילו שלא נסע כבר שנים ורק מדבקה של טסט בתוקף הסגירה את היותו אופנוע שמיש.

"חברת בירמינגהם נשק קל" זה שמה של יצרנית גוש המתכת הזה בתמונות, Birmingham Small Arms Company ובקיצור, BSA. כשמה כן היא, הוקמה בשנת 1861 חברת BSA כקבוצת חברות המתמקדות בייצור נשק צבאי וספורטיבי, אופניים, אופנועים, מכוניות, אוטובוסים ועוד ועוד…

לארץ הגיעו אופנועי BSA רבים במהלך השלטון הבריטי בארץ ישראל ונשארו כאן כשהם חזרו להם לממלכה, חלקם במצב נסיעה וחלקם הושארו איפה שהושארו, אם בחצרות, מוסכים או ברחוב, כך לפחות מספרות האגדות. כשהחל הרישום המסודר של האופנועים במסגרת מדינת ישראל שקמה לה, נרשמו אופנועים רבים מאותה סדרה שהגיע בתקופת המנדט וביניהם ה-M20 כאופנועים מדגם 1942 ונרשמו כשנת 1942, למרות שבפועל האופנועים יוצרו בין השנים 1937-1955. החל משנת 1947 יוצר ה"אח הגדול" של ה-M20, ה-M21, בנפח של 600 סמ"ק ו-15 כוחות סוס בריטיים אציליים. כנראה שלמישהו ברשויות "עודף" הדגמים השונים והמגוונים (NOT) גרם להרבה בלבול וכמעט ואין אופנוע בריטי משנות הארבעים/חמישים ששנת הייצור שלו בפועל היא השנה הרשומה ברישיון… אבל למה להתעסק בקטנות, כאפשר להתעסק בטיפות שמן גדולות?

אז זה קרה, איכשהו, אבל זה קרה. קניתי אופנוע בריטי ישן, מיושן ונוטף שמן. כשראיתי אותו, היה לי ברור שהוא לא ישאר כמו שהוא… הכנפיים נראות גדולות מדי… הוא נראה כמו משהו שעם קצת מגע וקצת פחות חלקים… יראה כמו אופנוע שאוכל להתחבר אליו וכמובן, הכי חשוב, שלא ינזל.

התנעה ראשונה, שני קיקים והאופנוע מניע, התרגשות גדולה אך זו לא חוכמה, האופנוע הזה כבר הניע ונסע לפני כן. מה שלא נראה לפני כן והופיע כמה דקות לאחר כיבוי האופנוע, הוא כתם שמן קטנטן בתחתית המנוע, בצידיו ולמעשה כמעט בכל מקום שלא אמור לנזול בו שמן, יש נזילת שמן. לא נורא, חשבתי לעצמי, יטופל! המנוע הזה יפורק לגורמים ויבנה מחדש, אצלי הוא לא ינזל!

הדברים הראשון שעשיתי היו לשלוף דיסק חיתוך ולקצץ כנפיים, לפרק את הכידון העצום ובעקרון, לפרק את כל מה שאפשר לפרק, בעיקר כדי לבדוק איך אפשר להרכיב את זה מחדש, קצת יותר טוב…

יום למחרת קיבלתי טלפון מחבר שהתחיל בצעקה "תגיד לי אתה נורמלי?! חתכת את הכנפיים ל-BSA? אתה יודע כמה אנשים מחפשים כנפיים כאלו ואתה חותך אותם עם דיסק?!". מכיוון שהמצפון של בכל מה שקשור למקוריות הכלי מרוכז בטיפות השמן שנזלו מהאופנוע וכבר נוקו מזמן, חייכתי למשמע הדברים וחזרתי לעבוד על האופנוע.

המנוע הנוזל? פורק לגורמים בעזרת חבר, הוחלפו כל האטמים בחדשים, הכל עבר ניקוי, כיוון, התאמת חלקים והרכבה מחדש. אצלי, הוא לא ינזל!

היעד העיצובי לא היה מוגדר, בובר? קאסטום? סתם משהו ישן? לא יודע, חלק אחר חלק מצאו החלקים את מקומם, עד שהגעתי לסוג של תוצאה סופית, מושב בבנייה עצמית, כידון אחר, תושבות פנס מונמכות ועוד כל מיני… חשוב היה לי לשנות את תנוחת הרכיבה המקורית ולהתאים אותה לכזו שמתאימה לי יותר. אחת ההתלבטויות הגדולות שלי היו… האם לפרק את האופנוע עד רמת הבורג ולחדש אותו לרמת תצוגה? או לתת ל"מבוגר" הזה את הכבוד שהרוויח בעצמו ולהשאיר את שכבות הצבע, סימני הזמן והבלאי ולשלב בין המראה החדש לישן… נתתי לו כבוד, אפילו את מיכל הדלק שצבעתי מחדש, צבעתי באופן שיראה "ישן" ולא מלוקק אך עם זאת לתת לו קצת טעם אישי…

עברו להם כמה שבועות… ועוד כמה שבועות… והאופנוע מוכן. אחד הרגעים המרגשים ביותר בסיום פרויקט שיפוץ, מורכב או פשוט, הוא רגע ההתנעה… כאן מתחילה פרוצדורת התנעה קלילה ומהירה (או שלא) פתיחת ברז דלק, סיבוב מתג התנעה ל-ON, לחיצה על ידית ה-Half Compression, קיק אחד כדי שיזוז קצת… ושוב קיק ו…הבריטי מתעורר לחיים, צליל שונה מכל אופנוע אחר, זה לא צליל של מנוע עובד, זה צליל של מכונה, פמפום איטי מאוד שבו אפשר לשמוע (ממש!) את תנועת המנוע ואם בוהים בו מספיק, הדימיון מצליח לחדור את גוש המתכת ולראות את הבוכנה עולה ויורדת בקצב מדוד ואיטי, שיא הפשטות, שיא הריגוש.

אוקיי, אז המנוע עובד. עכשיו הוא גם אמור לזוז.. הרכיבה הראשונה הייתה המשך של אותה התרגשות מהמכונה. תנוחת הרכיבה הרכונה לפנים, הידיים והרגליים מחבקות את המיכל ברכיבה בקו ישר ובתוך כל זה, פועמת לה המכונה.. פמפום ועוד פמפום.. אפשר להרגיש את המכונה משתלבת בי תוך כדי הרכיבה ועתה הוא ואני הם אחד, מכונה אחת משולבת. מבט סקרנות לפנים, כביש פתוח באיזור השפלה כמעט בלי תנוע, עצים מימים ומשמאל, שמים כחולים וכביש… הכביש… בשל העדר מתלה אחורי (שלדה קשיחה) וקמצוץ מתלה קדמי, אפשר להרגיש כל אבן בכביש ופתאום זה נחמד.. פתאום זה נכון.. ההיפך מהרצון ה"מודרני" הרווח של לגהץ את הכביש ולא להרגיש כלום… כשאתה אחד עם האופנוע, אתה אחד והאופנוע הזה מחבר את מי שרוכב עליו אליו באופן שמשכיח שמדובר ברוכב ואופנוע והופך אתכם למכונה אחת ששועטת קדימה במהירות, אוקיי, המילה מהירות לא מתאימה כאן שכן כשמגיעים למהירות של כ-70-80 קמ"ש אפשר לשמוע אנחה קלה מהמכונה שמזכירה שמדובר בכלי שנולד 23 שנים לפני שנולדתי ומזכיר שצריך לתת כבוד למבוגרים…

חזרה הביתה, ריגוש, התרגשות, האופנוע עומד על רגלית הצד, נראה שהוא נח אבל מוכן לרכיבה נוספת בכל רגע נתון… והשמן? כבר אין טפטוף המוני, אין נזילה אינסופית אבל אחרי כמה ימים, ה-BSA שולח אות שמזמין להניע ולרכב, בדמות טיפת שמן קטנה… טוב נו, כנראה שככה זה באופנועים בריטיים ישנים.

BSA אופנועים בריטי
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
Honda S800 – קטנה ומטריפה

Honda S800 – קטנה ומטריפה

קרא עוד ←
קיצור תולדות – BMW

קיצור תולדות – BMW

קרא עוד ←
קטר רכבת + מנוע סילון = ?

קטר רכבת + מנוע סילון = ?

קרא עוד ←
אלפא רומאו מונטריאל

אלפא רומאו מונטריאל

קרא עוד ←
Volvo P1800 – המלאך

Volvo P1800 – המלאך

קרא עוד ←
BSA M21 – בריטי אציל ו… מטפטף?!

BSA M21 – בריטי אציל ו… מטפטף?!

קרא עוד ←
מזראטי בורה – התגובה לפרארי ולמבורגיני

מזראטי בורה – התגובה לפרארי ולמבורגיני

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס