• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-הרכב שעשו היסטוריה » 1950: רובר מכריזה : מכונית הכביש הסילונית הראשונה!

1950: רובר מכריזה : מכונית הכביש הסילונית הראשונה!

כותרת זו המדווחת על פיתוחה החדש של חברת רובר הופיעה בעיתונים ובמגזיני רכב ומדע בכל רחבי העולם בשנת 1950 (!). האם יהיה זה "הדבר הבא"? האם בא הקץ למנוע הבעירה הפנימית?

פיתוח סודי של מנועי טורבינת גז לשימוש עתידי במטוסים בתקופת מלחמת העולם השנייה הביא את חברת רובר בעזרתו של פרנק וויטלס – האדם שעל שמו רשום הפטנט של מנוע הסילון לנסות להגשים חלום ולבנות מנוע טורבינה, אך במקרה זה במכונית, ולא במטוס. בשנת 1946, תחת מעטה סודיות החל פיתוח מנוע הטורבינה. בשלב זה לחברת רובר היו ספקות רבים לגבי הסיכויים לשלב מנוע טורבינה במכונית לייצור סדרתי ומה יהיו המשאבים וההשקעה שתידרש, אך עם זאת, הקצתה את כל המשאבים הדרושים למחקר ולפיתוח.

כידוע, בתהליכי פיתוח כלי-רכב חדש, השלב הקל ביותר הוא בחירת השם. רובר החליטו לקרוא למכונית העתיד T1, לשנים, נקראה המכונית בשם Jet 1 לאחר הצגתה לציבור בשנות החמישים. זו הייתה המכונית הראשונה אי פעם שנבנתה בתפיסה ובטכנולוגיה זו ובשלב זה הוחלט לבנותה כמכונית ניסיון בלבד ולא כמכונית לייצור סדרתי.

במנועי טורבינת גז, כמעט ואין חלקים נעים בעלי תנועות משותפות, אלו מנועים ללא טלטולים ורעידות, זאת למרות עבודתם בטמפרטורות גבוהות ובמהירויות מסחררות. משמעות אופי הפעולה של מנועים אלו היא שימוש בחלקים יקרים ונדירים המתאימים למנועים אלו בלבד ובשל כך, עלויות ייצור ותחזוקה גבוהות. המשימה שהוטלה על מפתחי המכונית הייתה מציאת הנוסחה המשלבת בין עלויות סבירות לפיתוח המנוע והמכונית, לבין ביצועים המצופים ממנוע טורבינת גז.

בשנת 1950 הגיע השלב הקריטי בו פותח המנוע ע"י חברת רובר, בניהולם של פרנק בל וספנסר קינג. למעשה כבר בשנת 1947 פותח המנוע הראשוני אך שינויים ותקלות הביאו את רובר להכריז כי פתחו מנוע טורבינת גז למכונית רק בשנת 1950. הציבור והעיתונאים מיד הדביקו למכונית את הכינוי מכונית הסילון, כינוי שהיה שגוי בבסיסו שכן לא זרם הסילון היה זה שדחף קדימה את המכונית אלא טכנולוגיה הדומה לטכנולוגיית מנועי הטורבו-פרופ המוכרת גם היא מענף התעופה, אך במקרה זה הכוח המופק מועבר למוט המחובר לדיפרנציאל המניע את הגלגלים.

במכונית הראשונה שיוצרה שולב מנוע בעל תפוקה של 100 כ"ס, זאת למרות שמנוע בעל הספק של 230 כ"ס היה כבר בשלבי פיתוח מתקדמים. המנוע ניזון מדלק קרוסין המיועד למטוסים, אך זול יחסית בגרסתו זו שהותאמה למכונית. המנוע היה למעשה מדחס צנטריפוגלי בעל מהירות סיבוב של עד 40,000 סיבובים לדקה שהביאו את התנועה הצירית של הטורבינה שלמהירות סיבוב של 26,000 סיבובים לדקה. למרות שלמנוע זה היו מצמד ובקרת מהירות עצמאית, היה צורך בשילוב תיבת הילוכים חיצונים בכדי לשלוט על העברת הכוח לגלגלים.

בכדי לייצר את אב-הטיפוס, רובר השתמשה בשלדה ומכלולים של הרובר P4. אך להבדיל, מנוע הטורבינה גז מוקם בחלקה האחורי של המכונית, מעט לפני הסרן האחורי, כשתיבת הילוכים ממוקמת ביניהם, ללא קלאצ'.

גוף בעל שתי דלתות ומבנה ייחודי הורכב על שלדתה של ה P4 ולמעשה בכך הייתה רובר אחת מיצרניות הרכב הראשונות שמיקמו מנוע מרכזי במכונית כביש. עיצוב המכונית מלכתחילה לא היה אמור להיות קיצוני אלא עיצוב שיתאים לרוח המכונית ולא יסיט את הדגש מהעיקר במכונית זו, מנוע הטורבינת גז.

נסיעת הבכורה של ה- Jet 1 הייתה בשנת 1950, אך שנתיים נוספות עברו עד שרובר שילבו לבסוף את המנוע בעל התפוקה של 230 כ"ס. במבחני מהירות הגיעה המכונית למהירות מרשימה של 245 קמ"ש בכבישי המהיר ג'בקה אשר בבלגיה, כשספנסר קינג נוהג ביצירתו. צריכת הדלק הממוצעת הייתה כ-2 ק"מ לליטר. גרסאות נוספות נבנו ל- Jet, ובשלב זה היה ברור לחברת רובר כי אכן טמון פוטנציאל רב בהנעת מכונית כביש ע"י מנוע טורבינת גז, אך העדיפה בשלב זה להקצות את משאביה לפיתוח מכוניות אחרות. ה Jet 1 מעולם לא יוצרה בייצור סדרתי.

ה- Jet 1 הוכיחה כי ייצור מכונית בעלת מנוע טורבינת גז הוא אכן אפשרי, אך לא בהכרח משתלם. מאז נסיעתה האחרונה ועד היום, נחה על משכבה בשלום ה- Jet 1 במוזיאון הטכנולוגיה של לונדון.

Jet Rover בריטי מכוניות סילון רובר
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
הכל אודות נוזלי הבלמים

הכל אודות נוזלי הבלמים

קרא עוד ←
120 שנה לסקודה – חוויה מפוארת

120 שנה לסקודה – חוויה מפוארת

קרא עוד ←
השד שחי באוויר – צ'אק ייגר וה-X1

השד שחי באוויר – צ'אק ייגר וה-X1

קרא עוד ←
טאקר טורפדו -סיפור של הצלחה וכישלון

טאקר טורפדו -סיפור של הצלחה וכישלון

קרא עוד ←
שידור חי – שיגור

שידור חי – שיגור

קרא עוד ←
שברולט קורבט C2 – 1963-1968

שברולט קורבט C2 – 1963-1968

קרא עוד ←
מטוס הסילון שטס במלחמת העולם ה-II

מטוס הסילון שטס במלחמת העולם ה-II

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס