• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-רכב קלאסיים בישראל » שברולט אל-קמינו 1959

שברולט אל-קמינו 1959

כתב וצילם: ליאור ברוך

שברולט אל-קמינו. האם זו מכונית? טנדר? פיק-אפ? תלוי את מי שואלים, תלוי מאיפה מסתכלים… בשנת 1959 התפארה שברולט במכונית החדשה מתוצרתם אשר לדבריהם הייתה "יותר ממכונית… יותר מפיק-אפ…". לאלו אשר הביטו בה מלפנים, נראתה האל-קמינו כמכונית סדאן סטנדרטית, עטורה בכרום וניקל, כיאה לתקופה ולאלו אשר הביטו בה מאחור, נראתה היא כפיק-אפ במימדים של מכונית "רגילה". אז מה היא בעצם האל-קמינו? מכונית? פיק-אפ?

כשעמדתי מול המכונית, אל-קמינו מהבציר הראשון – 1959, משופצת למצב תצוגה, מביט על הגריל הרחב, רביעיית הפנסים ופגוש הכרום המסיבי שלא הייתי רוצה לפגוש בתור הולך-רגל, ראיתי מולי שברולט אימפאלה מאותן שנים, רחבה, שמשה קדמית ענקית, סמל שברולט חזית מכסה המנוע והמגבים ההפוכים. נדרשו מספר פסיעות לאורכה של אותה אימפלה לכאורה כדי להבין שכשמהנדסים בשברולט תכננו את האל-קמינו, הם פשוט החליטו "לחתוך" את האימפאלה מעט מאחורי מושב הנוסע והנהג ולשלב שם ארגז, לשימושו של האיכר, השיפוצניק או האמריקאי עמל הכפיים הממוצע. כשעמדתי מאחורי האל-קמינו, נראה היה ששוב ניסו המהנדסים להתל במוחו של המתבונן ולשלב פנסים וכנפיים בתצורת כנפי-שחף התואמים לאלו של האימפאלה, למעט אותו ארגז ענק שפעור בין הכנפיים.

אחת השאלות הראשונות שעלו לי בראש כשהתבוננתי על האל-קמינו היו "מה הם חשבו לעצמם?!"… עד שנה זו, הטנדרים והפיק-אפים מתוצרת שברולט היו קשוחים, גבוהים, מגושמים למדי ובעיקר בעלי מראה מחוספס וקשוח והנה פתאום, מישהו התרכך שם וייצר מכונית עם ארגז לא שונה בהרבה בנפחו מזה של הפיק-אפ הממוצע, עם עיצוב של מכונית סדאן, אינספור ניקלים ואביזרים שבד"כ מעטרים מכוניות מהמשפחה כגון האימפאלה כאמור והבל-אייר. התשובה לאותה השאלה נעוצה ברצון לשלב בין שני העולמות. הרנצ'רו של פורד כנראה הייתה הראשונה שלקחה מכונית סדאן, "חתכה" אותה באמצע ו"דחפה" לה ארגז. שברולט לקחו את הקונספט כמה צעדים קדימה כשעיטרו ואבזרו את האל-קמינו כאילו והייתה מכונית פרטית לכל דבר.

פנים האל-קמינו, זהה כמעט לחלוטין לזה של האימפאלה, עם מד מהירות במרכז לוח המחוונים וכן מחווני טמפרטורת מים ודלק ובקרת טעינה ולחץ שמן. ההגה, כמיטב המסורת של שנות החמישים, גדול ועגול, כזה שדורש תמיד שתי ידיים בכדי לתפעל אותו בסיבובים. סיבוב של מתג ההתנעה ומנוע ה-V8 מתעורר לצליל גרגור שקט. לחיצות בהילוך סרק על דוושת התאוצה הביאו לתנועה אהובה עליי במיוחד במכוניות אמריקאיות בעלות מנוע V8 – נדנוד הרכב לימין ולשמאל, כמו אוניה הנעה כתוצאה מגלים המתדפקים על דפנותיה… ממכר משהו, יכולתי להמשיך עוד זמן רב עם מכות הגז האלו והנדנוד אך הגיע הזמן לצאת לדרך…

התחושה הראשונית המתקבלת בנסיעה באל-קמינו שווה לאותה תחושה של נסיעה במכונית סדאן אמריקאית מאותה תקופה; ריחוף מעל הכביש, התעלמות ממהמורות ובורות, שיוט חסר כל קשר לכביש ולתנאיו, תחושה נפלאה לאלו המחפשים נסיעה חלומית המתעלמת מהמציאות, תחושה מוזרה לאלו הרגילים לקבל תגובה כלשהי מהכביש כגון, זהירות: בור. מנוע ה-V8 מספק 230 כוחות סוס בריאים הממחישים כי מדובר ברכב המסוגל לספק את הסחורה, תרתי משמע ולהגיע לשם במהירות.

סיפורים רבים סופרו בסוף שנות החמישים על עיצובה של האימפלה והאל-קמינו, בהתייחס לזנב כנפי השחף שלהן. הסיפור העיקרי היה שהמכונית מנתקת מגע עם הקרקע במהירות של 120 מייל לשעה (200 קמ"ש). התלבטתי האם לבדוק האם הסיפור אמיתי או לא אך מחשש לריחוף קל מעל המכוניות בכביש איילון, החלטתי לוותר ולשמור על המהירות המותרת.

בכדי לממש את ייעודה של האל-קמינו, נסעתי לאתר בנייה של אחד מהמגדלים החדשים במרכז תל-אביב. גלשתי עם הרכב לתוך שביל העפר המוביל לאתר עצמו והמשמש בד"כ טרקטורים ומשאיות. התחושה הייתה כמעט זהה לנסיעה על כביש סלול. האל-קמינו ספגה כל מהמורה כאילו ולא הייתה אך בכל זאת, משהו פה לא הרגיש לי נכון. יצאתי מהמכונית/טנדר/פיק-אפ/פרייבט/שחף והבטתי בה ממרחק מה. האם באמת קבלנים, חקלאים, אנשי עבודה וכפיים לקחו את הדבר היפייפה הזה, המלוקק למשעי הזה, המאובזר במיטב הניקלים והסמלים ואכן השתמשו באל-קמינו כרכב לעבודה קשוחה ומחוספסת? מסתבר שכן. 22,246 יחידות נמכרו בשנה הראשונה לייצור, במחיר של 2740$, עם אבזור כמעט מלא.

כשיצאתי מאתר הבנייה עם האל-קמינו, לצלילי השריקות של הפועלים הסיניים ממרומי הבניין, המשכתי בנסיעה עירונית תוך כדי שאני מביט אל הפיק-אפים והטנדרים בני ימינו. כמה אופי שהיה אז, כמה חשיבה על העיצוב, סביבת הנהג, אבזורי הניקל והכרום וחוסר, החשיבה על כל הפרטים הקטנים חשיבה סביבתית וחסכונית לעומת היום, הפלסטיקה, הקבעון והשאיפה לפרקטיות וחסכון בדלק. דבר אחד ברור לי, אם הייתי רוצה להיות קבלן, הייתי רוצה להוולד מתישהו בשנות השלושים של המאה הקודמת בכדי שכשאהיה גדול ואהיה קבלן, תהיה לי אל-קמינו לנסוע איתה לעבודה…

כתב וצילם: ליאור ברוך

Chevrolet El-Camino אל-קמינו אמריקאי מכוניות שברולט
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
קיצור תולדות – Mazda

קיצור תולדות – Mazda

קרא עוד ←
בנץ מציג – כרכרה ללא סוסים

בנץ מציג – כרכרה ללא סוסים

קרא עוד ←
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה

שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה

קרא עוד ←
סיפורה של הקלאן קרוסיידר

סיפורה של הקלאן קרוסיידר

קרא עוד ←
לעוף כמו ציפור

לעוף כמו ציפור

קרא עוד ←
מאזדה  110S– ה"לוטוס אלאן" היפנית

מאזדה 110S– ה"לוטוס אלאן" היפנית

קרא עוד ←
1950: רובר מכריזה : מכונית הכביש הסילונית הראשונה!

1950: רובר מכריזה : מכונית הכביש הסילונית הראשונה!

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס