• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » קיצור תולדות » קטר רכבת + מנוע סילון = ?

קטר רכבת + מנוע סילון = ?

שנות השישים המוקדמות היו שנות שפל לרכבות האמריקאיות. מכוניות אמריקאיות באורך של קרון נמכרו לכל דורש, עטורות בכרום וניקל ומנועים זוללי דלק, אשר היה זמין וזול לכל דורש. ראשם של מהנדסים רבים קדח ורעש בניסיון להמציא את "הדבר הבא" בכל הקשור לעולם הרכבות והתוצאה לא אחרה לבוא. דון ווצל (  Don Wetzel ), מהנדס בחברת הרכבות ניו-יורקית, הוביל פרויקט שאפתני – הנעת רכבת נוסעים באמצעות מנועי סילון. מחקרים וניסויים רבים בוצעו לפני ששולבו מנועי הסילון בקרון הרכבת, במטרה לבדוק עומסי, חוזק חומרים ומיקום אידיאלי למנועי הסילון. לצורך הניסוי הראשוני, הושאל קרונוע דיזל מסוג Budd RDC3 בן 20 שנה.

את מנועו המקורי ואת המושבים החליפו למעלה מ-50 מחוונים שונים לחיווי עומסים, לחצים, מהירות ועוד. משדרי רדיו זעירים הושתלו במכלוליו הנעים של הקרונוע, במטרה לשדר בזמן אמת נתונים לסרט מגנטי ולמכשירי חיווי "מתקדמים". מעבדה ניידת שכזו הייתה חדשנית לזמנה ומשכה תשומת לב רבה, בדיוק אותה תשומת לב שחיפשה חברת הרכבות, למרות שחיווי בזמן אמת ע"י חיישנים פרימיטיביים היה קיים עוד משנות השלושים. 

 בכדי להניע את הקטר, אשר זכה לשם קוד M-497, הושאלו זוג מנועי סילון ג'נרל אלקטריק J-47, אשר שימשו במקור את המפציץ Convair B-36 והם מוקמו על גג הקטר, בחלקו הקדמי. בתחילה, תכנן ווצל כי המנועים ימוקמו בחלקה האחורי של הרכבת אך הוא שינה את תוכניתו המקורית הודות לאשתו, אשר בעזרת סקיצה על מפית נייר האירה את עיניו כי מנועים הממוקמים על גג הרכבת, פשוט ייראו יותר טוב… בפועל, מיקומם של המנועים על גג הקטר תרם ליציבות הקטר והצמדתו למסילה. 

 ב-23 לחודש יולי 1966, ווצל, ה"טייס" הראשי, חבוש קסדה וחדור מוטיבציה, הניע את מנועי הסילון של הקטר ומילא את חלל האוויר בצליל אשר היה מוכר עד כה רק ממסלולי המראה של בסיסי חיל-אוויר נידחים. הקהל אשר התאסף לצפות במחזה המרהיב לא יכול היה לפספס את הלוגו של חברת הרכבות הניו-יורקית, בעוד הקטר החל להתגלגל על פסי הרכבת ולצבור מהירות שיא של 183.85 מייל-לשעה (כ-296 קמ"ש), המהירות הגבוהה ביותר אליה הגיע קרון אמריקאי, שיא שלא נשבר עד היום (בארה"ב, כאמור). 

 מבחינת חברת הרכבות, היה הניסוי מוצלח, אך לה ולווצל היה ברור כי עתיד הרכבות הוא במנועים חשמליים ולא במנועי סילון, מה גם שרשות הרכבות האמריקאית התייחסה בלגלוג מה לניסוי היומרני. 

 באופן לא מפתיע ומתאים לתקופה, הרוסים, גם הפעם, לא נשארו מאחור והציגו במהרה את הגרסא שלהם לרכבת הסילון, עם קטר המונע באמצעות מנועי Yak-40 (מטוס נוסעים אזרחי), אשר הגיע למהירות של 249 קמ"ש, כמעט כמו המקור האמריקאי… גם ברוסיה, לא עבר הקטר ממונע הסילון את שלב הניסויים ונשאר כאב-טיפוס, בעיקר בשל תשתית פסי הרכבת הרעועה ברוסיה באותן שנים.  רכבת הסילון הרוסית:

סילון
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
קיצור תולדות – Mazda

קיצור תולדות – Mazda

קרא עוד ←
בנץ מציג – כרכרה ללא סוסים

בנץ מציג – כרכרה ללא סוסים

קרא עוד ←
פיאט 8V – יצירת מופת מבית פיאט

פיאט 8V – יצירת מופת מבית פיאט

קרא עוד ←
קסם עתיק – חיפושית פתוחה שנת 1965

קסם עתיק – חיפושית פתוחה שנת 1965

קרא עוד ←
לנצ'יה ביטא – הלנצ'יה הראשונה מבית פיאט

לנצ'יה ביטא – הלנצ'יה הראשונה מבית פיאט

קרא עוד ←
פונטיאק GTO – ראשונת מכוניות השרירים

פונטיאק GTO – ראשונת מכוניות השרירים

קרא עוד ←
Honda S800 – קטנה ומטריפה

Honda S800 – קטנה ומטריפה

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס