• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-הרכב שעשו היסטוריה » פונטיאק פיירבירד – מכונית שרירים עם כנפיים

פונטיאק פיירבירד – מכונית שרירים עם כנפיים

בשלהי שנות השישים, במפעלי חברת פונטיאק התרוצצה לה שמועה המספרת כי חברת פורד יוקדת על פיתוח מכונית חדשה, מכונית שונה בגודלה ובאופייה מהמכוניות שיצרה פורד עד עתה. ואכן, תוך זמן קצר, מכונית הפוני הראשונה ראתה אור – הפורד מוסטאנג. תגובתה של GM לא איחרה לבוא, ואף באה בכפולה של שתיים – השברולט קמארו (Chevrolet Camaro) והפונטיאק פיירבירד (Pontiac Firebird).

חברת שברולט הייתה האחראית על פיתוח המכוניות, אך בשל העובדה שלאנשי פונטיאק ניתן החופש לשנות במעט את העיצוב וכן לשלב במכונית מנוע מתוצרת פונטיאק, השקת הפונטיאק פיירבירד התאחרה במספר חודשים לעומת השברולט קמארו הראשונה.

את ייצור הפונטיאק פיירבירד לאורך השנים מחלקים לארבעה דורות אשר לכל דור ייצור יש את הייחודיות שלו וזאת בהתאם לעיצוב התקופה, מגבלות ביצועים ודלק, תחרות וכו'. בכתבה זו נתמקד בדור השני של הפונטיאק פייבירד אשר יוצר בין השנים 1970-1981.


הדור הראשון של הפיירבירד אשר החל את ייצורו בשנת 1967 יוצר במשך 3 שנים בלבד, פרק זמן קצר יחסית במונחים של דטרויט אך לדור השני של הפיירבירד היו 11 שנות ייצור מוצלחות בהן למעלה ממיליון מכוניות נמכרו בכל העולם. החזקות והנחשקות ביותר מבין דגמי הפיירבירד היו דגמי הטראנס-אם (Trans-Am) הנקראים על שם מרוצי מכוניות אשר היו נהוגים בזמנו וזכו לפרסום וחשיפה בכל ארה"ב. לדגמי הטראנס-אם, למרות שהיו בעלי אותו מרכב וגוף כיתר דגמי הפיירבירד, שולבו מנועים חזקים, מתלים קשיחים וכן כונסי צד ומכסה מנוע וספויילרים ייחודיים.


תוך זמן קצר, דגמי הפונטיאק פיירבירד השתוו ואף עלו בביצועיהם על כל מוסטאנג אשר הוצעה למכירה ע"י פורד, ובשלהי שנות השבעים, לאחר שמנועי רוב המכוניות הוקטנו עקב משבר הדלק ותקנות זיהום האוויר, הייתה הפונטיאק פיירבירד אחת מהמכוניות האמריקאיות החזקות והמהירות ביבשת.

הדור השני של הפיירבירד נמכר בגרסאות שונות ובתצורות רבות. מנועי 6 צילינדר בטור, בתצורת V6 ו- V8, מנועים מוגדשי טורבו, תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית, מספר דרגות אבזור, קופה וגג פתוח, כולן מבוססות על אותה שלדה. משבר הדלק הביא לירידה חדה בביצועי הפיירבירד עקב הקטנת נפח המנועים ושינויי יחס הדחיסה, כך שהדגם החלש ביותר שהיה לפונטיאק פיירבירד היה עם 100 כ"ס בלבד ממנוע בנפח 4100 סמ"ק. מנועי ה- V8 נפגעו גם הם מתקנות זיהום אוויר ומשבר הדלק, אך עדיין שמרו על רמות כוח מכובדות.


להבדיל מחברות כגון פרארי ויגואר אשר הציעו באותן תקופות מכוניות ספורט יקרות ומורכבות, הציעה הפיירבירד ביצועים דומים ממנועים בנפח של עד 7400 סמ"ק והספקים של עד 345 כ"ס, פשוטים וזולים לאחזקה משמעותית מהמתחרות האירופאיות. בשוק האירופאי, גודל הפיירבירד הרתיע רבים אך השילוב בין המראה הספורטיבי עם תג מחיר נמוך יחסית משך בכל זאת קונים רבים לקנות את הפיירבירד בדגמיה השונים באירופה.



עקב הצלחתה הרבה של הפיירבירד הקימה פונטיאק מספר מפעלים אשר עסקו בייצורה. במשך השנים בוצעו שינויים בעיקר בחזית המכונית ובצורת הפנסים הקדמיים והאחוריים אך המבנה הכללי ופנים המכונית היו כמעט ללא שינוי. ניתן בהחלט לקרוא לכמויות הייצור של הפיירבירד – הצלחה, בתחילת שנות השבעים יוצרו כ-53,000 מכוניות בשנה, כ-2,000 מתוכן היו מדגם טראנס-אם. בשנת 1976 ואילך התאזנה כמות הייצור ו-90,000 פיירבירד'ס נבנו, 47,000 מתוכן מדגם טראנס אם.

Firebird Muscle Car Pontiac אמריקאי מכוניות פונטיאק פיירבירד
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
סטוץ – לעשירים ומפורסמים בלבד

סטוץ – לעשירים ומפורסמים בלבד

קרא עוד ←
טאקר טורפדו -סיפור של הצלחה וכישלון

טאקר טורפדו -סיפור של הצלחה וכישלון

קרא עוד ←
מזראטי בורה – התגובה לפרארי ולמבורגיני

מזראטי בורה – התגובה לפרארי ולמבורגיני

קרא עוד ←
המדריך לרכישת רכב קלאסי

המדריך לרכישת רכב קלאסי

קרא עוד ←
הכל אודות נוזלי הבלמים

הכל אודות נוזלי הבלמים

קרא עוד ←
Love Is Tender – GMC C-10

Love Is Tender – GMC C-10

קרא עוד ←
קלאסיקה מודרנית – למבורגיני דיאבלו

קלאסיקה מודרנית – למבורגיני דיאבלו

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס