• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-רכב קלאסיים בישראל » השור הצעיר לבית למבורגיני

השור הצעיר לבית למבורגיני

כתב וצילם: ליאור ברוך

"השור הצעיר" הם קראו לו, בסדנאות למבורגיני, אי-שם בסוף שנות השבעים. המיורה, האספאדה והג'אראמה היוו בזמנו את מבחר השוורים הנוכחי של מכוניות העל לבית למבורגיני. בכדי לחדור לפלח שוק חדש, "מעמד הפועלים המבוססים", פאולו סטאנזאני, המהנדס הראשי של למבורגיני, רצה משהו קטן יותר, זול יותר, אשר יתחרה בפרארי דינו והמזראטי מאראק, בין היתר. משהו צעיר יותר אך עדיין משהו שראוי לסמל השור וכך נולדה ה- Urraco.

האוראקו הוצגה לראשונה לקהל הרחב בתערוכת טורינו בשנת 1970. ללמבורגיני לקחו כשנתיים נוספות בכדי להביאה לייצור סדרתי והתוצר היה הלמבורגיני הקטנה ביותר אשר יוצרה אי-פעם אך עדיין, מימדיה היו דומים לאלו של דומות מבית פרארי, מזארטי ופורשה. לצערה של למבורגיני, עד שהאוראקו הגיעה לייצור "המוני" בשנת 1972 החל משבר הדלק של 1973-1974 להראות את אותותיו ובכך תוכניות המכירה ההמונית של מכונית העל, שגם "פשוטי העם" אשר הממון בכיסם יוכלו לרכוש אותה ככרטיס כניסה לעולם זה, התפוגגו במהירות ולמבורגיני לא זכתה לייצר כמות גדולה יחסית של האוראקו כפי שתכננה. למעשה, האוראקו הייתה אחת הסיבות לפשיטת הרגל של למבורגיני בשנת 1978, לאור המשאבים העצומים שהושקעו במפעלים ייעודיים וניסיונות רבים לשפר, להוזיל ולייעל את תהליך ייצורה.

כמה עשורים מאוחר יותר, עשה שור צעיר שנת 1977, אחד מתוך 205 אשר יוצרו מדגם זה (P300) עלייה לארץ הקודש.

כשמביטים באוראקו, לא ניתן לפספס כי מדובר במכונית-על מהדור של שנות השבעים, עם עיצוב ברטונה קלאסי, חזית חדה כתער וישבן מורם וחתוך. קווים חדים וישרים יחסית אך עם זאת מזמינים ליטוף רך… כשהגעתי לחנייה בה חנתה הלמבורגיני, היו מימינה ומשמאלה מכוניות ישראליות טיפוסיות (רכבי ליסינג-היי-טק) ועם גובה של 111 ס"מ בלבד, היא נראתה כחצי מכונית וכך גם הייתה התחושה בכניסה לאוראקו, ישיבה בגובה הרצפה ולחיזוק תחושת הגובה (או אולי יש לומר, נומך) כשמבטי פנה הצידה, ידית פתיחת הדלת של הקורולה שחנתה לידי הייתה גבוהה מגובה מבטי…

באופן ביזארי (או אולי טבעי?) משהו בישיבה במכוניות-על מהשנים הללו גורם לקולות מוזרים לבקוע מפי, מין שילוב של צחוק, מהול בהתרגשות ומלמול של… "למבורגיני… זאת למבורגיני…". לאחר רגע התעשתות הנעתי את שמונת הצילינדרים של האוראקו בסיבוב מפתח מהיר. המנוע התעורר לחיים בצליל עמוק וחזק, מלווה בויברציה קלילה בתא הנוסעים, כזו שגרמה לעוד קולות מלמול לבקוע מפי…

בכדי להפוך את האוראקו לכזו שתשתלם לה כלכלית, במחיר ה"נמוך" בו היא נמכרה (סביב 22,000$ בתצורה הבסיסית), נאלצה למבורגיני לוותר ויתורים בכל הנוגע למספר הצילינדרים אשר הורגלו רוכשי למבורגיני לרכוש. מנוע V8 חדש תוכנן, עם גל-זיזים עליון בנפח 2.5 ליטר, בנוסף לשני דגמי מנוע שהוצעו בגרסאות ה-P250 בנפח 2.0 ליטר (בכדי להתאים לתקנות מיסוי באיטליה) וה-P300, כמו זה של העולה החדש, היה בעל נפח של 3.0 ליטר וארבעה גלי-זיזים, בעל הספק של 250 כ"ס ב-7,500 סל"ד למנועים עד שנת 1975 ו-265 כ"ס ב-7,800 סל"ד לאלו שנולדו לאחר שנת 1976.

שילוב להילוך ראשון בגיר ה-ZF (הילוך ראשון ממוקם במיקום ההילוך השני בתיבה "רגילה") וגלישה איטית שהפכה להאצה מהירה, מהירה מדי, תוך רגעים ספורים כבר הייתי בהילוך רביעי וחשבתי לעצמי, רגע, פספסתי משהו, אני רוצה להרגיש את זה שוב… את כל אחד מסיבובי המנוע מטפס במעלה הסל"ד.. הורדתי לשני והתחלתי שוב בהאצה, הפעם מתונה יותר, כזו שהעבירה כל צליל שבקע מהמנוע המרכזי, שרק מעטה שקוף דקיק חוצץ בינו לבין תא הנוסעים, כזו שהעבירה את הויברציה והכוח של המנוע דרך מרכב היוניבודי ותת-השלדה האחורית, ישר לכל איבריי וחושי. ממכר, מענג, מכונית-על, גם לאחר 31 שנה על הכביש.

דגם ה-P300 הינו החזק והמאובזר בחבורה, עם תיבת הילוכים בת חמישה הילוכים הלקוחה מהמיורה, ארבעה מתלים עצמאיים, סטראטס מקפרסון בארבעת פינותיה בלמי דיסק מאווררים מלפנים ומאחור. תא הנוסעים אופיין בתצורת 2+2, כשאלו היושבים מאחור צריכים להיות קטנים, ממש קטנים, אבל ממש. בעוד למבורגיני התהדרה ביכולתה של האוראקו להגיע למהירות מרבית של 265 קמ"ש, מבחנים עצמאיים באותה תקופה הציגו מהירות מרבית של 254 קמ"ש "בלבד", נתון שהיה טוב יותר מרוב מתחרותיה ודומותיה כגון הפרארי דינו, הפורשה 911S, האלפא מונטריאל והמזראטי מאראק.

לכביש הישראלי הסתגלה האוראקו בקלות יתרה, עם בולמים רכים יחסית, אשר בלעו מהמורות וסייעו לי לשכוח לזמן קצר איפה אני נמצא… לוח המחוונים מעוצב באופן לא שגרתי, כשמד המהירות מממוקם בצידו הימני של הלוח ובינו ובין מד הסל"ד אשר ממוקם בצידו השמאלי ויש לא פחות משישה מחוונים ושלל תצוגות חיווי, כך שבכל פעם שרציתי לראות מה היחס בין המהירות לסל"ד נדרשה תנועת ראש לימין ולשמאל ולא רק רפרוף מבט מטה. את ההילוכים העברתי לאט ובעדינות, בכדי להרגיש ולהתרכז בהנעת הידית במסילה, זו המוכרת גם מדגמי פרארי תוך הנאה צרופה מהצליל המתכתי שהשמיעה בכל העברה והעברה.

האקזמפלר אשר עלה לארץ שמור ומקורי באופן שמראה את האהבה האמיתית בין בעליה הקודמים לבינה ואפשר להבין זאת בקלות, שכן האוראקו מספקת תחושת הנאה בסיסית וטהורה המשלבת צליל, כוח והתנהגות כביש המפיקים תוצר לוואי בכל נהיגה בה – חיוך רחב.

למבורגיני אוראקו שנת 1977:

  • מנוע 8 צילינדר בתצורת V DOHC
  • נפח 2,295 סמ"ק
  • הספק 265 כ"ס/7,800 סל"ד
  • מומנט 27.9 קג"מ/3,500 סל"ד
  • הנעה אחורית
  • הילוכים ידני, 5
  • בסיס גלגלים 245.1 ס"מ
  • אורך x רוחב 428×176 ס"מ
  • גובה 111 ס"מ
  • משקל 1300 ק"ג
  • תאוצה 0-100 7.6 שניות
  • מהירות מרבית (יצרן) 265 קמ"ש
Lamborghini Miura איטלקי למבורגיני מיורה מכוניות
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
בנץ מציג – כרכרה ללא סוסים

בנץ מציג – כרכרה ללא סוסים

קרא עוד ←
אלפא רומאו מונטראול – הגביע הקדוש?

אלפא רומאו מונטראול – הגביע הקדוש?

קרא עוד ←
קיצור תולדות – Alfa Romeo

קיצור תולדות – Alfa Romeo

קרא עוד ←
קלאסיקה מודרנית – דודג' וויפר (נסיעת חוויה)

קלאסיקה מודרנית – דודג' וויפר (נסיעת חוויה)

קרא עוד ←
קלאסיקה מקומית – פורד מוסטאנג 1970

קלאסיקה מקומית – פורד מוסטאנג 1970

קרא עוד ←
פגאסו – הספרדייה הלוהטת

פגאסו – הספרדייה הלוהטת

קרא עוד ←
קאדילאק אלדוראדו 1959 – החלום האמריקאי

קאדילאק אלדוראדו 1959 – החלום האמריקאי

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס