• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-רכב קלאסיים בישראל » דודג' דארט 1962 – היופי בעיני המתבונן

דודג' דארט 1962 – היופי בעיני המתבונן

כתב: ליאור ברוך. צלם: תומר פדר

ישנן מכוניות, אשר עצם הישיבה בהן מסיעה את היושבים לזמן אחר. אותי, על מושב הנהג של הדארט הזאת, הישיבה הובילה לשנת 1962 – השנה בה יוצרה, הרבה שנים לפני שנולדתי. 'ככה זה היה אז' אני אומר לעצמי, עם מחוונים שכאלו, פקדים שעובדים כך ואיזה מושב אחר… משום מקום בא שיר של ניל סדקה, והרדיו בכלל היה כבוי.

מכירה פומבית
מתניה לוי גלש להנאתו באתר המכירות הפומביות eBay וחיפש מכוניות מעניינות. אגב השיטוט הוא נקלע לתהליך הסיום של מכירת דודג' דארט 440 62'. "את זה, את זה אני רוצה" אמר מתניה, מסתפק בתמונה קטנה של המכונית שפורסמה שם. במהלך הקרב על הזכייה, נזכר מתניה במכונית זהה שהייתה, לפני שלושים שנים, שייכת לחבר קרוב. האהבה לדארט הזאת נקבעה כבר אז. "זכית!" אמר לו החבר אשר ניהל בשבילו את ההתמודדות במכירה הפומבית. תוך יום הועמסה הדודג' בדרכה לארץ ישראל, על-מנת לעשות עלייה, כדת וכדין.
לאחר שקנה, בשותפות עם אחיו אמיר, באו החששות. בכל זאת, המכונית נרכשה על-פי תמונה בלבד שחוזקה על-ידי המוכר שאמר כי "הכול תקין. הקונה מוזמן לבוא ולבדוק את הרכב בעצמו". העניין הוא שהמרחק בין פ"ת לשיקאגו אילץ את מתניה להאמין לו. הוא לא עמד במתח, ועם הגעת המכונית, על הרציף עשה לה מתניה בדיקה מקדמית; הוא נכנס פנימה, בדק את לוח המחוונים, הפעיל את המתגים, התניע את ה-V8 המגודל – ואף יצא למיני סיבוב על הרציף, "רק כדי לראות שהכול בסדר"…

בחניה של מתניה ואמיר לוי ניתן למצוא קלאסיות מכובדות נוספות כגון פורד ת'נדרבירד 64', ביואיק סקיילארק 63' קונברטיבל, טנדר שברולט אפאש 59', וויליס 4×4 64' (ויש עוד). אלא שמתניה אומר כי הדודג' דארט 440, היא ולא האחרות, נוגעת באותם מקומות אצלו בנפש, לוקחת אות לזמנים אחרים.

"המכונית מקורית לחלוטין" אומר מתניה ומרים את שתי ידיו לצדדים, בתנועת "לא נגעתי". דפנות הדלתות מעוטרות בפסי ניקל ובסמלי דודג' מקוריים. כל סביבת הנהג אומרת שנות השישים, על הלוח בן חמשת המחוונים המסודרים בשורה ובסימטרייה מופלאה, על כפתורי הניקל שלצדם לתפעול האורות והמגבים ועל מד המהירות המוארך, זה שהאמריקאים אוהבים. על המוזיקה מופקד רדיו מנורות עתיק מעוטר ניקל, עובד ומשמיע צלילי AM ענוגים.

לטיול יצאנו
התנעת המנוע לוותה בצליל הממכר (אני מכור, לא יודע מה איתכם) של V8 המתעורר לחיים ורק מחכה לתחילת הנסיעה. לדודג' דארט 440 תיבת הילוכים אוטומטית בת שלושה הילוכים. השליטה בהם נעשית באמצעות מתגים מצופי ניקל, כמובן, הממוקמים משמאל להגה. מתחת לכפתורים מותקנת ידית קטנה, והזחתה מימין לשמאל משחררת ממצב "PARK". לחיצה על כפתור עם הכיתוב DRIVE והשילוב להילוך הראשון לא אחר לבוא. פטנט זה של מתגי תפעול לתיבה האוטומטית היה נהוג בדגמי קרייזלר למיניהם, ובכללם פליימות' ודודג' משנים אלו.

הדארט הכירה את הדרך. אני? רק כדי לשמור וקצת לעזור. זוהי מכונית רכה, מאוד רכה; נכון יותר: מאוד מאוד מתנדנדת. עם המנוע המבקבק מלפנים, והמתלים הרכים למטה, וכמו אונייה היא הפליגה לה היישר לפנים, במין עצלות נינוחה, שטה על הכביש בגאון, אגב התעלמות כמעט מוחלטת מבורות, מהמורות ומכשולי מע"צ אחרים. לחיצה בריאה על הדוושה, מראה כי לדבר הזה יש גם דחף. בצמוד לבריטון נוהם נשלחת הדארט לפנים, אגב הרמת חרטום ושקיעת עכוז מתואמות לתפארת. זה עובד נפלא בקו ישר, אבל לקראת הפנייה העניינים מחייבים גישה אחרת. צדה הנגדי לפנייה שוקע מעדנות; עידון הוא עניין חשוב כאן (אם לא רוצים לחוות היגוי-יתר בעייתי), ויש לזכור שבכל זאת, זוהי אונייה, לא סירת מירוץ.

ההגה של הדארט גדול, מאוד גדול, כמעט כמו הגה של משאית של פעם. זהו הגה עם הרבה תגבור, המון בעצם. אפשר לסובב אותו מצד לצד, בעמידה עם אצבע אחת. יופי לחנייה. לנהיגה? זה כבר סיפור אחר. עם תחושה של מוט בתוך דלי חמאה קשה לקבל משהו שקרוב למידע מההגה הזה. וכמו באמריקאיות של פעם, כדי לשמור על יציבות כיוונית ראויה, יש לשחק עם ההגה. כל הזמן. וזה לא כל כך רע כמו שאתם חושבים: התנועה הבלתי-פוסקת אווילית משהו אך אינה קשה (בגלל הרכות) ובעיקר שומרת על תעסוקה קבועה. אבל כן, יש כאלו שאוהבים את זה ככה. גם היום. המתעניינים ישמחו לדעת כי ניתן להחליף את התיבה לכזאת עם יחס קצר יותר.

הגענו. הייתי צריך לצאת החוצה, אבל האמת? פשוט לא רציתי. רציתי לשמור עוד קצת מאותה תחושה ייחודית של נהיגה בתוך זמן אחר. תומר, שרצה להתחיל לצלם, נשבר לאחר רבע שעה של המתנה, והסיט אותי ממנה אגב לחץ פיזי, הדרך היחידה שגרמה לי לזוז. וזה היה טוב. כך יכולתי להתרכז בעיצוב הדארט הזאת.
דבר אחד ברור. נראה כי מעצבי דודג' דארט 440 לא חסכו בפרטים בעת תכנונה. כמעט ואין חלק או משטח מתכת במכונית שלא טופל באופן נפרד – בין אם זה על-ידי עיטור בפסי ניקל, כיפופי פח מיוחדים, סנפירי ניקל אחוריים המתחברים לפנס האחורי או הגריל הייחודי והיוצא דופן של הדארט. גרסה זאת של הדארט, ה-440, להבדיל מה-330, מתאפיינת באבזור פנים וחוץ עשירים יותר והכי חשוב: בעיטורי ניקל פנים וחוץ הייחודיים רק לה.

היום לפני 42 שנים
הדארט 440 פשוט ריתקה אותי. הגריל הקדמי עטור הניקל על ארבעת פנסי החזית הממוקמים בו ובצדיו, צליל ה-V8, לוח המחוונים מעולם תעשייתי אחר. נשארתי ב-2004, והתבונתי במתניה נכנס, מתניע את הדארט ומתחיל את הנסיעה לאחור בזמן.

דודג' דארט 440 62'
מנוע V8, 5210 סמ"ק
הספק/סל"ד 250 כ"ס/4400
מומנט/סל"ד 47 קג"מ/2800
הנעה אחורית
תיבה אוטו', 3
בסיס גלגלים 249 ס"מ
אxרxג 513.1×194.3×139.7 ס"מ
משקל 1700 ק"ג

Dart Dodge אמריקאי דארט דודג' מכוניות
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
1954 – פיאט מציגה: מכונית ספורט קופה מונעת טורבינה

1954 – פיאט מציגה: מכונית ספורט קופה מונעת טורבינה

קרא עוד ←
קיצור תולדות – Harley Davidson

קיצור תולדות – Harley Davidson

קרא עוד ←
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?

חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?

קרא עוד ←
פורד מוסטנג, אגדה בעודה בחיים

פורד מוסטנג, אגדה בעודה בחיים

קרא עוד ←
SpaceX – Starlink V1 L6

SpaceX – Starlink V1 L6

קרא עוד ←
פרארי 308 GTS – הראשונה בציון

פרארי 308 GTS – הראשונה בציון

קרא עוד ←
Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס