• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-רכב קלאסיים בישראל » שברולט 1963 C10 – אמריקה בישראל

שברולט 1963 C10 – אמריקה בישראל

כתב וצילם: ליאור ברוך

כשחושבים על פיק-אפ אמריקאי ישן, בד"כ עולות בראש תמונות של ערבות מדבריות וקאובוי טקסני עם מרלבורו בפה משליך ערימת חציר לעבר הארגז. מבט חטוף בשברולט פיק-אפ שנת 1963 הזו לוקח את המחשבות לכיוון אחר לגמרי וגורמות למביט בו להניע, לדרוך על דוושת הדלק במלוא העוצמה ולשעוט קדימה לניגון מנוע ה-V8 הגרגרני.

הכל החל בשנת 1911, כשוויליאם (בילי) דורנט ולואיס שברולט החלו למכור מכוניות כיצרנים עצמאיים, זאת לאחר שבילי הודח מהנהלת ג'נרל מוטורס ע"י המשקיעים בטענה שהוא אינו מתאים לנהל ארגון גדול וכתגובה, הקים את חברת שברולט. לבילי היה חזון בהשראתו של הנרי פורד; להיות יצרן רכב מתקדם, מוביל וריווחי עד כדי כך, שיוכל יום אחד לרכוש את הבעלות על ג'נרל מוטורס, אותה חברה שהדיחה אותו מהנהלתה. עם תגי מחיר המסוגלים להתחרות באלו של פורד, החלה החברה לשגשג והמכוניות נמכרו בכמויות ובעיקר ברווחים גדולים. עד שנת 1916, צבר בילי הון רב, אשר אפשר לו לרכוש 54.5 אחוז ממניות ג'נרל מוטורס. ועתה, כל שהיה עליו לעשות היה להכנס למשרדי ג'נרל מוטורס ולהכריז – מעכשיו, אני המנהל ואכן, כך עשה.

בשנת 1918, השנה הראשונה בה הייתה חלק מג'נרל מוטורס, ייצרה שברולט את המשאיות הראשונות מתוצרתה. אותה שנה הייתה גם שנת הייצור הראשונה של המכוניות מסדרת 490 המפורסמת של שברולט, סדרה שנועדה להתחרות באופן ישיר במודל T של פורד, דבר אשר גרם להנרי פורד להגיב מיידית בהורדת מחיר דרסטית במחיר מודל ה-T.

משאיות שברולט הראשונות היו למעשה שילוב בין דגם ה-490, תוך שימוש באותה שלדה, מנוע, גל הינע ומרכב, לרבות ההגה, המושבים ולוח המחוונים, כשכל החלק האחורי נבנה במיוחד עבור הלקוחות, בד"כ מעץ, על-פי הזמנה וייצור אישי. עם השנים, המשיכה שברולט בכיוון דומה של שימוש במכלולים ומרכב של סדרות המכוניות הפרטיות שלהם, תוך שימוש במנועי 4 צילינדרים בנפח 2.8 ליטר והספק של 21.7 כ"ס וכן בשלדות מחוזקות ותצורת פיק-אפ, אשר אפשרה נסיעה ברכב שמרגיש כמו רכב פרטי אך עם ארגז או משטחי הובלה מאחור, במשקלים מוצרים שונים כגון חצי טון, טון וטון וחצי.

בשנת 1929 הייתה שברולט הראשונה להוביל את הקטגוריה עם מנועי 6 צילינדרים חזקים עם שסתומים עיליים, תוך שימוש בסיסמא "שש במחיר של ארבע". למנועים אלו בנפח 3.2 ליטר היה הספק של 46 כ"ס, אשר אפשרו העמסת משאות במשקל של עד כ-3.5 טון. תגובתה של פורד בשנת 1932 הייתה מנוע V8 בעל ראשים שטוחים, אשר הניעו מעתה את הטנדרים והמשאיות מתוצרתה. גם דודג' לא נשארה מאחור והציגה מנוע שישה צילינדרים בעל ראש שטוח. לאור תגובות המתחרים, ייצרה שברולט מנוע חדש המיועד לשימוש במיוחד במשאיות ופיק-אפים מתוצרתה, עם הספק של 53 כ"ס ומומנט משופר.

בשנות השלושים המאוחרות אובזרו ועוצבו המסחריות מתוצרת שברולט עם מיטב האלמנטים העיצוביים של המכוניות הפרטיות, לרבות מכסה המנוע, הגריל, הכנפיים הקדמיות והאחוריות וכן מבנה תא הנוסעים. שנות הארבעים היוו את הסוף של אותו עידן "עדין" ומעתה עוצבו הטנדרים עם חזית מסיבית יותר, אשר הבדילה אותם באופן ברור וחד לעומת המכוניות הפרטיות מתוצרת שברולט. שנות החמישים אופיינו במוטיבי עיצוב המשלבים את אותה אגרסיביות יחד עם קווים חדים ומעוצבים. שברולט הובילה את טבלת מכירת הפיק-אפים באמריקה עד שנת 1954, כשפורד ציידה את הפיק-אפים מתוצרתה במנועי V8 מתקדמים.

בשנת 1963 נולד הפיק-אפ המככב בכתבה זו, מתוך מגמה של שברולט לייצר כלי-רכב מסחריים בגודל ביניים; בין זה של האל-קמינו לבין המשאיות מתוצרתה. שנה זו הייתה השנה הראשונה בה הוחלפו קפיצי העלים הקדמיים בקפיצים ספירליים וכן מנוע V8 בנפח 4.6 ליטר הוצע באופציה למנועי ששת הצילינדרים הסטנדרטיים. לשמחתנו, באקזמפלר הכוכב הוזמנה אופציית ה-V8, אשר זכתה במרוץ השנים לשיפורים ושדרוגים שונים, לרבות אבזורי ניקל שונים, קרבורטור מתוצרת אדלברוק, פילטר פתוח, דודי פליטה פתוחים ועוד.

לפני שנים מספר עבר ה-C10 שיפוץ מקיף בסדנה בארה"ב, בה הוחלף כל רכיב מכאני הניתן להחלפה, החלק ממכלולי המתלים וההיגוי וכלה בשיפוץ כל חלק מכאני לרבות המנוע, תיבת ההילוכים וכן הסרן האחורי והבלמים. עקב מקורו של הפיק-אפ במדינה אמריקאית חמה ויבשה, לא נזקקו הפחחים והצבעים אשר הביאו את הרכב למצב תצוגה להרבה עבודה, שכן מצבו של הפח לפני הפחחות והצבע היה קרוב למושלם ועל כך יעידו הקווים הנקיים והחדים של הפיק-אפ.

הנסיעה ב-C10 משדרת תחושה הפוכה לסוג הרכב והשנתון; הפיק-אפ אוחז היטב את הכביש, הודות למתלים החדשים, כל המכלולים מנגנים ומתפקדים כמו שהיה מצופה מרכב חדש ולא מרכב שאולי עד לפני מספר שנים הוביל חציר בחווה של גו' הטקסני. השיוט שקט ורגוע, עד הלחיצה על דוושת הדלק והדבקתה לרצפת הרכב המעירה את מנוע ה-V8 לחיים (אני כמעט ויכול להשבע ששמעתי אותו אומר לי "למה לא לחצת כבר קודם??") ושאגה הנשמעת מתא המנוע המלווה בתחושת דחף ממכרת.

הישיבה הגבוהה בשילוב עדר הסוסים החבוי בתא המנוע מקנים תחושת ביטחון שה-C10 הזה יכול להתמודד עם כל מה שרק מחכה לו על הכביש ומזמין את הנוהג בו לנסוע ולנסוע, לא תמיד באופן מתון ורגוע יש לומר, ולו רק בכדי לגלות מה עוד מחכה בהמשך הדרך… את הפיק-אפ הזה לא תרצו לקחת לשטח או להוביל איתו שום משא ולא כי הוא לא יכול, אלא מכיוון שהנסיעה בו (עם בריזת המזגן והמוזיקה המתנגנת) גורמת לחפש כבישים ישרים וארוכים ופשוט לנהוג ולנהוג…. עד הפקק הקרוב לביתכם…

כתב וצילם: ליאור ברוך

C10 Chevrolet אמריקאי מכוניות שברולט
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
קלאסיקה מקומית – יגואר MK II

קלאסיקה מקומית – יגואר MK II

קרא עוד ←
הלמבורגיני שהתחילה את הכל: ה-GT350

הלמבורגיני שהתחילה את הכל: ה-GT350

קרא עוד ←
קלאסיקה נצחית – פורשה 959

קלאסיקה נצחית – פורשה 959

קרא עוד ←
Monteverdi – תקומתה ודעיכתה

Monteverdi – תקומתה ודעיכתה

קרא עוד ←
תחנת החלל Mir – החיים בחלל

תחנת החלל Mir – החיים בחלל

קרא עוד ←
מכוניות דראג קלאסיות: 0-100 בחצי שנייה

מכוניות דראג קלאסיות: 0-100 בחצי שנייה

קרא עוד ←
הכל עניין של.. קונספט

הכל עניין של.. קונספט

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס