• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-הרכב שעשו היסטוריה » סיפורה של הקלאן קרוסיידר

סיפורה של הקלאן קרוסיידר

אם תשאלו כיום את תושבי העיירה וושינגטון, אשר באנגליה, מהי גאוות העיר בה הם מתגוררים, יענו מיד כולם "ניסאן", אותו יצרן רכב יפני, אשר הקים בה את מפעליו עוד בסוף שנות השמונים ומאז, עשרות אלפי מכוניות יוצרו בו. אם תשאלו כיום את תושבי העיר הקצת יותר מבוגרים, מהי גאוות העיר בה הם מתגוררים? יענו כולם מיד "קלאן", אותו יצרן בריטי קטן ושאפתן, אשר לתקופה קצרה בשנות השבעים, שם את העיירה וושינגטון (אנגליה) על המפה.

לחברת קלאן הבריטית היה פיתרון מקורי למכירת רכב ספורטיבי במחיר זול – מכונית קיט. תקנות המס בבריטניה בתחילת שנות השבעים, פטרו ממס מכוניות אשר אינן מכוניות אשר הורכבו ע"י יצרן, אלא הינן מכוניות קיט הנמכרות בחלקים ומורכבות ע"י קוניהן.

פול האוסאוור ( Paul haussauer ) היה מהנדס פיתוח צעיר וכישרוני, אשר עבד בחברת לוטוס הבריטית בשלהי שנות השישים. האוסאוור היה בין היתר זה שעבד על אקזמפלרים כגון הלוטוס אירופה בעלת המנוע המרכזי ועל הלוטוס אלית ( Lotus Elite ) האגדית. בסוף שנות השישים פרש האוסאוור מלוטוס, לטובת עיצוב ותכנון מכונית משלו, זאת בין היתר ע"י שימוש בגוף פיברגלס, אשר למעט לוטוס ורוקדייל, לא היה בשימוש ע"י יצרני רכב בריטיים אחרים. אחת הסיבות אשר בגללה עזב האוסאוור את לוטוס, הייתה שלדעתי מכוניותיה הפכו לגדולות מדי, מהירות מדי ובעיקר, יקרות מדי. מטרתו הייתה לבנות מכונית ספורט ייחודית וזולה, דו מושבית, אשר תהנה מתקנות המס הבריטיות בכל הנוגע לרכבי-קיט.

לשם כך, בחר האוסאוור בעיירה קטנה בשם וושינגטון, בה הקים מפעל צנוע, בו ייבנו מספר דגמים מתוצרתו בכמות שנתית מוגבלת. כמו בלוטוס אירופה, האוסאוור רצה וגם ידע בדיוק איך למקם את המנוע מאחורי המושבים, כך שיניע את הגלגלים האחוריים.

המכונית הראשונה מבית קלאן זכתה לשם קרוסיידר ( מקור השם במילה Crusade ובא לציין את מסע הצלב שעבר בכדי לתכנן ולפתח מכונית שונה, לטובת חובבי הרכב).

מכלולי הקרוסיידר התבססו בעיקר על הסאנבים אימפ ( Sunbeam Imp ) ועל הסאנבים סטילטו ( Stiletto ). מכונית זו, בעלת המנוע האחורי בנפח 875 סמ"ק והספק של 51 כ"ס, הייתה קלת משקל בשל חלקי האלומיניום הרבים שבה ובעלת אופי ספורטיבי למדי, משולבת עם תיבת הילוכים ידנית בת 4.

לקרוסיידר שולבו מתלים קדמיים ואחוריים עצמאיים, אשר כמו המנוע, מקורם גם הוא בסאנבים אימפ. למרות שהמנוע מוקם מאחורי הגלגלים האחוריים, שמרה הקרוסיידר על גובה נמוך ומשקל נמוך, עובדה אשר הקנתה לה התנהגות כביש מצויינת ומאוזנת וכמו המכונית אשר על מכלוליה התבססה, גם הקרוסיידר סיפקה הנאה מרובה לכל חובבי הנהיגה הספורטיבית.

כשהשיק האוסאוור את הקרוסיידר בשנת 1971, נוכח לדעת שמחירה לא יהיה נמוך כפי שחשב והגיע ל 1,118 ליש"ט למכונית קיט או 1,410 ליש"ט לאלו אשר רצו את המכונית מורכבת, כולל מס. מחיר אשר היה דומה ואף יקר ממכוניות ספורטיביות קטנות אחרות בזמנו, כגון האם-גי מידג'ט אשר עלתה 928 ליש"ט בלבד, או הטריומף TR6, אשר מחירה היה 1,470 ליש"ט. בניגוד לציפיותיו ותוכניותיו הראשוניות של האוסאוור השאפתן, מכירות הקרוסיידר לא זינקו שכן למתחרותיה היה שם ומוניטין, אשר לו לא היה כיצרן חדש.

למרות מחירה הסביר, הציעה הקרוסיידר ביצועים אשר לא ביישו מכוניות יקרות ממנה בזמנו. מהירות מירבית של 161 קמ"ש וצריכת דלק צנועה של 16 ק"מ לליטר.

לצערו של האוסאוור ולצערם של 315 קוני הקרוסיידר, שינוי בתקנות המס בבריטניה בשנת 1973 הביא את האוסאוור למכור את המפעל ולסגור את דלתותיו אך למרות זאת לא אמר נואש, ובמשך שנים מספר ניסה למצוא דרכים שונות ויצירתיות להחזיר את הקרוסיידר לייצור, לרבות הקמת מיני-מפעל בקפריסין ובאירלנד. ניסיון, אשר לצערו ואולי גם לצערנו, לא הצליח ולאחר מספר שנים פרש מעולם הרכב.

בריטי קלאן
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
BSA M21 – בריטי אציל ו… מטפטף?!

BSA M21 – בריטי אציל ו… מטפטף?!

קרא עוד ←
פיאט 500 "טופולינו" – מיקי מאוס להמונים

פיאט 500 "טופולינו" – מיקי מאוס להמונים

קרא עוד ←
למבורגיני מיורה – סיפורו של פר

למבורגיני מיורה – סיפורו של פר

קרא עוד ←
כוחה במותנה – רנו 5 טורבו

כוחה במותנה – רנו 5 טורבו

קרא עוד ←
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?

חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?

קרא עוד ←
השד שחי באוויר – צ'אק ייגר וה-X1

השד שחי באוויר – צ'אק ייגר וה-X1

קרא עוד ←
הציפור השחורה – SR-71 – פלא הנדסי

הציפור השחורה – SR-71 – פלא הנדסי

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס