עוד מימיהם הראשונים של מרוצי הראלי, יצרניות רכב רבות הכירו בכוחם של מרוצי הראלי ,השפעתם על תדמיתן ועל היות מרוצי ראלי מקדם מכירות מצוין. גרסאות מיוחדות של מכוניות ראלי מצאו את עצמן פעמים רבות על פס הייצור כמכוניות כביש וכן מכוניות כביש רגילות מצאו את עצמן משופרות ומחוזקות, בדרך אל מסלול המרוצים.

בשנות השבעים, לנצ'יה הייתה נחושה בדעתה לשלוט בדומיננטיות על אליפות העולם בראלי. סיזר פיאורו, מנהל תחום המרוצים בלנצ'יה היה נחוש בדעתו לייצר מכונית ראלי אמיתית אשר תעשה את מה שאף מכונית ראלי לא עשתה עד אותו יום. פיאורו סחף אחריו את הנהלת החברה והתוצאה הייתה הסטראטוס ( Stratos) הכריזמטית, בעלת המנוע המרכזי, אשר אכן, שלטה בדומיננטיות במסלולי הראלי במשך מספר שנים ברציפות.

מבנה הסטראטוס היה בסיסי למדי, אך הכוח במותנה היה לא פחות מאשר מנוע הפרארי אשר נלקח מהפרארי Dino 246 בנפח 2.4 ליטר, בתצורת V6, בעל ארבעה גלי זיזים. גוף המכונית אשר חובר לשלדת מונוקוק היה עשוי פיברגלאס גל משקל. עיצוב הסטראטוס הופקד בידי ידיה הנאמנות של סדנת ברטונה, אשר למעט העיצוב גם ייצרה בעבור לנצ'יה את חלקי הגוף השונים.
עד כניסתם למרוצי הראלי של מכוניות המונעות על-ידי הנעה לכל ארבעת הגלגלים בשלהי שנות השמונים (Group B ) הייתה הסטראטוס מכונית הראלי המלהיבה ביותר שידעו מרוצי הראלי בכל הזמנים, דבר שהעניק לה מוניטין והערצה על-ידי חובבי ראלי וחובבי הרכב.

כמובן שלנצ'יה רצתה לרכב על גלי ההצלחה של הסטרארוס על מסלול הראלי ולייצר גרסת כביש לייצור מסחרי ולשם כך נאלצה לבצע מספר שינויים במכונית שכן מלכתחילה תוכננה להיות מכונית ראלי ולא מכונית כביש, וככזו, הייתה הסטראטוס מכונית קופה קטנה עם תא נוסעים קטנטן, ללא תאי אחסון, אשר הכיל מקום לשתי נוסעים, בקושי. למרות זאת, מנוע הפרארי, 12 או 24 שסתומים, בעל 190 כוחות הסוס ומהירות סופית מרשימה של 230 קמ"ש היו נוסחה מנצחת, בשילוב עם המראה מלא האופי. חשוב לציין כי בנוסף למנוע הפרארי נמכרה הסטראטוס עם מנוע לנצ'יה 1.6 ליטר הממוקם אף הוא כמנוע מרכזי.

בתצורת הראלי של הסטראטוס, ניתן היה לכוונן את המכונית בקלות לתצורות שונות של ראלי, בהתאם לתנאי הדרך, גובה ועבירות, בכדי "לרחף" מעל סלעים קטנים ואבנים. כמו כן במרוצים מסוימים שולב טורבו למנוע, ובכל הקשור לביצועים, הפגינה הסטראטוס עליונות אשר הביאה אותה לניצחונות עבור לנצ'יה בשנים 1974, 1975 ו- 1976.

בין השנים 1973-1975 יוצרו 492 יחידות מהסטראטוס אל עד שנת 1978 יוצרו כמויות קטנות יחסית, על פי דרישה. כיום, הלנ'ציה סטראטוס הינה פריט אספני בעל ערב רב לחובבי רכב קלאסי וכן לחובבי היסטוריית מרוצי הראלי.

