• Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
The Dreamer
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
  • העולם המוטורי
    • כלי-רכב קלאסיים בישראל
    • כלי הרכב שעשו היסטוריה
    • קיצור תולדות – היסטוריה
    • קלאסיקה מודרנית
    • ספורט מוטורי – היסטוריה
  • כל מיני
    • צעצועים, דגמים ועתיקות
    • היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות
    • גלריות תמונות
    • בלוג והגיגים
  • תעופה וחלל
    • עולם התעופה
    • חלל ואסטרונומיה
    • שידורים חיים ומדיה
  • פרויקטים
  • אנגלית
  • איטלקית
  • גרמנית
  • אודות
ראשי » כתבות ומאמרים » כלי-הרכב שעשו היסטוריה » טאקר טורפדו -סיפור של הצלחה וכישלון

טאקר טורפדו -סיפור של הצלחה וכישלון

האם פרסטון טאקר היה איש חזון או שרלטן? יזם או רוכל? צדיק או חוטא? עשורים לאחר שהציג את המכונית המדהימה שלו לציבור תמים, לשאלות אלו עדיין אין תשובה.

למעשה, הוא היה כל זאת ואף יותר, כי סיפורו של טאקר והטורפדו שלו הוא סיפור על אמריקה היפה, לאחר הזוועות של מלחמת העולם השנייה. זהו סיפור על תקוות נגד תקווה ותעוזה להיות שונה ובסופו של דבר, הכישלון המר, מוצדק או לא.

אם פרסטון טאקר היה דמות בדיונית, בטח סינקלאר לואיס היה יוצר אותו. הוא היה התגלמות של איש העסקים האמריקאי באמצע המאה, לטוב ולרע. הוא היה חצוף, בטוח בעצמו ולא ידע לוותר.כמו בילי דורנט, היו לו חלומות גדולים והוא רצה לעשות מהפכות בתעשיית הרכב באמריקה והוא האמין בעצמו שהוא היה מסוגל לעשות זאת, בניגוד לכולם.


באופן לא מפתיע, טאקר היה פעם מוכר מכוניות, והניסיון שלו בתחום הזה גרם לו להרגיש שהלקוחות לא מקבלים את מה שהוא באמת רוצה. הוא היה משוכנע שהאיש הפשוט מהרחוב רצה יותר מרק תחבורה, יותר מסתם דרך להגיע מהבית לעבודה וחזרה. הוא היה משוכנע שהאנשים בחליפות רצו לקנות חלום. אז הוא יצא לדרך, כדי לספק להם את החלום….

התזמון של שנות ה40 לאחר מלחמת העולם השנייה היה מושלם עבורו. זאת הייתה תקופה עם דרישות גוברות וציפיות עולות. החיילים שחזרו מאירופה ומהמזרח הרחוק היו גאים בעבר והאמינו בעתיד. הם היו מוכנים להשתקע והיו מוכנים לגדל משפחה בעידן שבה צריכה תהיה טבעית ומובנת מאליה ולא יהיו מגבלות ומעצורים.


בתקופה של שנות ה40 הייתה זעקה לאופורטוניזם. רוב המפעלים הפכו מיצרני מוצרי צריכה לספקי חומר צבאי לאחר ההפצצות היפנים בפרל הארבור. הצרכנים שהתרגלו לחיות בלי, היו מוכנים ורעבים ומסוגלים לקנות ולצרוך מוצרים. גם מפעלים שנבנו בגלל המלחמה, היו זמינים להשקעות של יזמים מוכשרים.

טאקר כמובן, היה איש עם תוכניות. לב התוכנית שלו הייתה מאוד פשוטה, הוא רצה לבנות מכונית כל כך מתקדמת וכל כך מיוחדת, שכולם יעזבו את המכוניות של לפני המלחמה וירוצו אליו כאילו אין מחר.

בהתחלה, התוכנית שלו עבדה בקלות מפתיעה. הוא נטש רעיון לבנות מכונית ספורט עם מנוע אחורית בעיצובו של מעצב מכוניות מרוצים מוכר בשם הארי מילר והחליט ללכת על מכונית משפחתית, במחשבה שיותר מכוניות כאלה נמכרות כל שנה מאשר מכוניות ספורט.
הלב של כל מכונית, הוא מנועה , אך טאקר לא בזבז את זמנו וכספו על פיתוח מנוע משלו, במיוחד כאשר היו בסביבה כמה וכמה מנועי מסוקים מתקופת המלחמה. בעזרת כמה קשרים, ארגן טאקר מנועים עם 6 צילינדרים בצורה אלכסונית מנוגדת בעלי קירור-אויר, ממשיך דרכו של המרקוי הישן. גם בצד השני של הים האטלנטי, מהנדס בשם פרדיננד פורשה שיחק עם מנועים דומים עבור חברת פולקסווגן ועבור חברה שנשאה את שמו.



אבל בניגוד לפורשה, טאקר לא היה מהנדס, והמנוע של המסוק לא היה מנוע פולקסווגן. המנוע של טאקר היה גדול ונפוח, במיוחד לאחר ששודרג לקירור מים. המנוע הצבאי הזה היה בעל נפח רציני שלCID 334 (5.5 ליטרים) וייצר 165 כוח-סוס ב3200 סל"ד. בתקופה שבה מנוע שש הצילינדים של שברולט ייצר 90 כוח-סוס, זה היה מנוע רציני. אבל מה שיכל להיות פריצה דרך, הפל למגוחך לאחר שטאקר החליט לשים את המנוע מעל ומאחורי הגלגלים האחוריים.

טאקר רצה להשיג כוח גרירה יותר חזק, לכן שם את המנוע מעל גלגלי הנסיעה. על פניו, זה היה הגיוני, וזה כבר נעשה בעבר. טטרה 77 מצכוסלובקיה עשתה דבר דומה בשנת 1935, עם מנוע וי-8 עם קירור אויר מאחורה. ולא היה זה סוד שגם פרדיננד פושרה תמך בעיקרון של מנוע אחורי.

זמן ופיסיקה הוכיחו שגוף גדול וכבד כמו מנוע של כלי רכב (או מסוק) שמותקן בחלקו האחורי של כלי הרכב, יגרום לחלק האחורי לנסות ולעקוף את החלק הקדמי, במיוחד בסיבובים או בבלימות חזקות. לכן, טאקר הקדים את זמנו וגם היה בפיגור, בכך שהתקין את המנוע בחלק האחורי.



זה אומנם לא מנע ממנו להתקדם לפי תוכניתו. הוא שכר את שירותיו של מעצב מכובד וידוע, אלכס טרמוליס, כדי שיתכנן גוף לטאקר, לפי התכתיבים של טאקר. פרי עבודתו היה מכונית עם 4 דלתות שנראתה כמו הרבה מכוניות אחרות מתחילת שנות ה50, חוץ מהפנס האמצעי. במילים אחרות, זאת הייתה מכונית חדישה, אבל קשה לומר שהיא הקדימה את זמנה.
בכל זאת היו לעיצוב כמה מאפיינים שעולם הרכב עוד לא ראה. בפנים הייתה מעוצבת בצורה "בטיחותית". לא היו בהכרח חגורות בטיחות, אבל כל שטח הפנים של המכונית היה מרופד בכדי לשמור על הנוסעים בזמן התנגשות. רעיון יותר מוצלח היה השמשה הקדמית שהייתה אמורה להיפלט בזמן תאונה בנוסף, הפנס האמצעי הסתובב עם כל סיבוב של הגלגלים, אימוץ רעיון משנות ה- 20 וה- 30.

על סמך שרטוטים ואב-טיפוס, טאקר יצא לשוק, כמו אמריקאי אמיתי. כ-44,000 בעלי מניות קנו את החלום של טאקר. טאקר התחיל לארגן סוחרים כדי שימכרו את מכוניתו, עבד על מפעל לייצור המכונית וחיפש מוכרים לחלקי חילוף. אבל במהרה, אותו קהל שהיה שבוי בקסמו, הלך נגדו ויחד עם התקשורת, הועלו ספקות באשר ליכולת הייצור של טאקר.
עם כל התקשורת השלילית, טאקר יצא למשימה של ייצור 51 יחידות מהמכוניות שלו. עם משקל של יותר מ-2 טונות ועם בסיס גלגלים של 128 אינטש, המכונית אמנם הייתה יכולה להגיע למהירות סופית של 176 קמ"ש, אך הייתה רחוקה מלהיות מהירה. עם חיבור תמסורת שעבד על ואקום ועם תיבת הילוכים בת 4 מהירויות, שהיו אמורות להיות מוחלפות במערכות אוטומטיות, הבעיות רק התרבו. אך במחיר של 2450 דולרים, הטאקר טורפדו הייתה שווה את הכסף.


למרבית הצער, הרשויות הפדראליות היו מעוניינת יותר בערביות כספיות ופרשיות הונאה מאשר התקדמות טכנולוגית. טאקר הורשע, נשפט ויצא לא אשם. אבל המשפט הרס את תדמיתו וחיסל כל סיכוי שהיה לו להצליח.

אחרי שהכול נגמר, הסיפור של טאקר ומכוניתו הוכיחה 2 דברים שחלומות אכן מתגשמים וחלומות יכולות לחלוף מהר. עבור טאקר, החלום נגמר עוד לפני שהתחיל.
כיום, רוב המכוניות שרדו ונשמרו אצל אספני רכב ברי-מזל וניתן לראות את הרכב במוזיאוני הרכב הקלאסי המכובדים בעולם.

Torpedo Tucker אמריקאי טאקר טורפדו מכוניות
חיפוש ב-The Dreamer
אז…. מה זה בעצם The Dreamer?

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

ליאור ברוך
קטגוריות נבחרות
היסטוריה, מוזיאונים, תערוכות ומסעות הסדנא הקלאסית חלל ואסטרונומיה כלי-הרכב שעשו היסטוריה כלי-רכב קלאסיים בישראל כתבות ומאמרים מרוצי מכוניות ונהגים (היסטוריה) עולם התעופה פרויקטים צעצועים, דגמים ועתיקות קיצור תולדות קלאסיקה מודרנית שידורים חיים תהיות-בלוג והגיגים תעופה וחלל
כתבות נבחרות
קלאסיקה מודרנית – למבורגיני דיאבלו

קלאסיקה מודרנית – למבורגיני דיאבלו

קרא עוד ←
מכוניות דראג קלאסיות: 0-100 בחצי שנייה

מכוניות דראג קלאסיות: 0-100 בחצי שנייה

קרא עוד ←
קלאסיקה מודרנית – סיזטה מורודר V16T

קלאסיקה מודרנית – סיזטה מורודר V16T

קרא עוד ←
קלאסיקה מודרנית – דודג' וויפר (נסיעת חוויה)

קלאסיקה מודרנית – דודג' וויפר (נסיעת חוויה)

קרא עוד ←
פגאסו – הספרדייה הלוהטת

פגאסו – הספרדייה הלוהטת

קרא עוד ←
שברולט אל-קמינו 1959

שברולט אל-קמינו 1959

קרא עוד ←
כוחה במותנה – רנו 5 טורבו

כוחה במותנה – רנו 5 טורבו

קרא עוד ←
שידור חי - NASA
פרויקטי שיפוץ
BOT - Back On Two
התשובה לכל השאלות ביקום
0
אודות The Dreamer

האתר הוקם בכדי לתעד כתבות ומאמרים שכתבתי במשך שנים בערוצי המדיה השונים.  באתר יעלו מדי פעם כתבות חדשות, מאמרים,  בלוג הגיגים, סרטונים ועוד בעולמות שונים ומגוונים, ממכוניות ואופנועים, דרך היסטוריה, חלל ותעופה, עתיקות ועוד. לסיפור המלא לחצו כאן

נושאים נבחרים
Alfa Romeo Chevrolet Corvette Dodge Ferrari Fiat Ford Jaguar Lamborghini Montreal Mustang NASA Oldsmobile Pontiac SpaceX V8 אולדסמוביל אופנועים איטלקי אלפא רומאו אמריקאי בריטי גרמני דודג' חלל יגואר יפני למבורגיני לנצ'יה מונטריאול מוסטנג מטוסים מכוניות נאסא סילון פונטיאק פורד פיאט פרארי פרויקטים קאדילק קורבט שברולט שרירים תעופה
מה חדש?
לעוף כמו ציפור
חסר לכם בורג? מה זה בעצם מברג?
שידור חי – שיגור ארתמיס לירח ובחזרה
The History Guy
גלריות אחרונות באתר

לא נמצאו פוסטים.

כל הזכויות שמורות © ליאור ברוך 2020
Design by TheDreamer
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס